U vremenu u kojem se preispituju temeljne vrijednosti ljudskih prava, jača govor mržnje koji potpiruje zločine iz mržnje te isključivanje drugih i drugačijih, učenici su se odlučili tome usprotiviti. Više od 1000 učenika 12 osnovnih i devet srednjih škola diljem Hrvatske poslali su danas više od 1000 poruka solidarnosti svojim znanim i neznanim susjedima, kako bi progovorili o svijetu u kakvom žele živjeti. Dio je to projekta P.S. Pokreni solidarnost, a na razglednicama na kojima šalju svoje poruke su fotografije koje progovaraju o različitosti, diskriminaciji i vrijednostima kao što su jednakost, solidarnost, pravda i poštovanje.
Usprkos nevoljkosti obrazovnih vlasti da na kvalitetan i sustavan način u škole uvedu Građanski odgoj i obrazovanje, ove su aktivnosti bile prilika učenicima iz Daruvara, Domašinca, Dugog Sela, Klenovnika, Lipika, Metkovića, Osijeka, Pakraca, Pleternice, Požege, Rijeke, Slavonskog Broda, Tuhelja i Zagreba da razvijaju kritičko mišljenje, osvještavaju vlastite i društvene stereotipe i predrasude te se aktiviraju u izgradnji solidarnije sadašnjosti.
Već je prošle godine 700 učenika i učenica u Hrvatskoj sudjelovalo u ovom projektu uz podršku Centra za mirovne studije te se takvim načinom obilježavanja Međunarodnog dana uklanjanja rasne diskriminacije pridružilo svojim vršnjacima iz Francuske, Španjolske i Poljske. Naime, 150000 učenika diljem Europe već mjesec dana analizira fotografije koje tematiziraju klimatsku pravdu, rodnu ravnopravnost, migracije i izbjeglištvo, građanski aktivizam i ljudska prava te osmišljavaju poruke kako bi ih poslali svojim sugrađanima i sugrađankama te se nadaju kako će im svi koji prime razglednice odgovoriti. Tako se potiče otvaranje škola prema zajednici i pokretanje dijaloga o važnim društvenim temama te suodnosu globalnih izazova i lokalnih realnosti.
Jedna od tih tema je klimatska pravda koja je u posljednje vrijeme potakla velik broj učenika diljem svijeta da izađu na ulice i od svojih vlada zahtijevaju odgovorno ponašanje i poštivanje međunarodnih sporazuma koje su i same potpisale. Poruka je to svima kako učenici nisu samo pasivni konzumenti sadržaja, već da imaju stav i sposobni su ga artikulirati kroz aktivan rad na društvenoj promjeni.
Upravo bi obrazovni sustav trebao omogućavati učenicima razvoj njihove građanske kompetencije koja se očituje u razvoju znanja i stavova prema određenim društvenim i političkim temama te vrijednosti i ponašanja koji uključuju spremnost za aktivno sudjelovanje u životu, kako lokalne, tako i globalne zajednice.
Projektom P.S. Pokreni solidarnost učenici uključenih škola napravili su iskorak u tom smjeru, ali poticanje emancipacije mladih, i njihovo osposobljavanje za gradnju društvene solidarnosti mora biti u stalnom fokusu obrazovnih politika.
Pronađete li u svojem poštanskom sandučiću jednu od ovih razglednica, odvažite se za dijalog s mladima i opišite im svoju viziju solidarnosti!
Fotografije razglednica pogledajte ovdje .