Uz opširniji program, koji osim filmskog uključuje i izložbeni dio s umjetničkim radovima koji se bave filmom, ovogodišnji filmski festival 25 FPS donosi još jednu novinu – prvi put gostuje i u Ljubljani, 5. listopada u Slovenskoj kinoteci, nakon svog zagrebačkog i riječkog izdanja.
Jedini hrvatski festival nezavisnih i nekomercijalnih filmova koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika i pripovijedanja, najprije će se održati u zagrebačkom Studentskom centru, od 27. do 30. rujna, a potom i u riječkom Art-kinu Croatia, od 2. do 3. listopada.
U konkurenciji i dva hrvatska filma
Za konkurenciju 14. Festivala 25 FPS izabrano je 26 filmova, među kojima su i dva hrvatska – “Dokument Parakozmik” Vladislava Kneževića i “Planine” Hrvoslave Brkušić.
“Svojevrsnu pojačanu popularnost inovativnih i eksperimentalnih filmskih formi potvrđuje i brojka od gotovo dvije tisuće prijavljenih filmova za natjecateljski program Festivala”, ističe se u najavi Festivala, za koji su filmove selektirali Sanja Grbin, Marina Kožul i Mario Kozina.
Odabrani su filmovi iz gotovo cijelog svijeta, od Kanade, SAD-a i Perua do Australije i Tajvana, sa širokim rasponom tema i filmskih postupaka, od analitičkih eseja i osobnih portreta analognih akvarela na filmskoj vrpci do internetskih piksela.
Konkurencija donosi nove radove autora već predstavljanih i nagrađivanih na Festivalu, poput zajedničkog filma nagrađivanog bivšeg člana žirija 25 FPS-a, japanskog majstora analogne vrpce Takashija Makina i svestranog animatora i umjetnika Manuela Knappa “Na horizontu”.
Tu su i najnoviji rad autora koji su obilježili prošlogodišnji Expanded Cinema “Odmorišta” Anje Dornieden i Juana Davida Gonzáleza Monroya, koji djeluju i kao dvojac OJOBOCA, te još jedan zajednički rad “Sunčev kamen” Filipea Césara i Louisa Hendersona, čiji je “Kruti otpad” prikazan na Festivalu 2014.
Uvijek plodna austrijska eksperimentalna scena zastupljena je novim radovima Lukasa Marxta “Imperial Valley (kultivirani odvodi)”, koji je već poharao velike svjetske festivale, te autorice Friedl vom Gröller “Pariške epizode”, osammilimetarskim portretima Pariza i Parižana.
Izložbe Mike Taanile, Dušice Dražić i Wima Janssena
Uz stalne festivalske programe – Natjecanje, Žiri predstavlja, Expanded Cinema, Refleksi i Ode filmu, u Studentskom centru će se održati i dvije izložbe.
Svestrani finski umjetnik, ujedno i član ovogodišnjeg žirija te jedan od sudionika programa Expanded Cinema, Mika Taanila predstavlja svoj rad “Film Reader” prethodno prikazan u Nordijskom paviljonu na Venecijanskom bijenalu 2017., dok će umjetnički tandem Dušica Dražić i Wim Janssen predstaviti instalaciju “Projektor”, brončani odljev kultnog jugoslavenskog 35 milimetarskog projektora Iskra NP-21 i pripadajući film.
Najbolje filmove Festivala odabrat će tročlani žiri – američka videoumjetnica Jesse McLean, finski redatelj i umjetnik Mika Taanila, te programski koordinator zagrebačkog Multimedijalnog instituta i direktor Human Rights Film Festivala Petar Milat.
Svaki od njih dodjeljuje zasebni Grand prix, a publici se predstavlja posebno kuriranim filmskim i diskurzivnim programom. (Hina)