Hrvatska, Nekategorizirano

3. Bijenale industrijske umjetnosti od 10. listopada do 21. studenoga

Treći Bijenale industrijske umjetnosti, manifestacija suvremenih umjetničkih praksi koju je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI, održat će se od 10. listopada do 21. studenog u Labinu, Raši, Vodnjanu, Puli, Opatiji i Rijeci pod nazivom “Ravno u sunce”.

Bijenale industrijske umjetnosti (IAB) međunarodna je izložba suvremene umjetnosti zamišljena kao eksperimentalni laboratorij koji u svojem ishodištu polazi od industrijske topografije Istre i Rijeke, a odražava pojave koje su oblikovale društveni i kulturni pejzaž regije, koncentrirajući se na specifičan kontekst triju gradova: Labina, Pule i Rijeke, uključujući i njihova najbliža susjedstva: Rašu, Vodnjan i Opatiju.

U tridesetak radova suvremenih hrvatskih i međunarodnih umjetnika, od kojih je dio realiziran posebno za izložbu, treće izdanje Bijenala industrijske umjetnosti, naslovljeno “Ravno u Sunce”, propituje odnos između umjetnosti i društva, s fokusima usidrenim u specifičnostima navedenih lokacija. U Labinu su to ideja podzemnoga grada, mogućnost konkretne utopije i deindustrijalizacija, u Puli tema filma kao aparata moći, antičko nasljeđe i deindustrijalizacija, a u Rijeci odnos rada i nerada te radikalni koncept svijeta post-rada koji napušta trenutačno dominantnu ideologiju rada.

U tom smislu 3. Bijenale industrijske umjetnosti dotiče se i pitanja umjetničke i kulturne produkcije i kinematografije kao društvenog i ideološkog aparata, pitanja odnosa moći, politike i estetike. Pogled usmjerava na stanje propale proizvodne infrastrukture, zanima se za posljedice deindustrijalizacije, računa na perspektive solidarnosti i feminizma, razmatra teme rada, posljedice razvoja turizma, nestajanje industrijske proizvodnje, preispituje stanje tenzija i kolapsa, mogućnosti društvene imaginacije i njihova utopijskog potencijala.

Izložbeno će manifestacija zauzeti tri geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane cjeline: Labin s DKC Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionirat će kao polazišna točka i svojevrsno središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove – Opatiju, Pulu, Rijeku i Vodnjan. Zbog velikog broja izložbenih lokacija, njih čak 14 u šest gradova, otvorenje 3. Bijenala industrijske umjetnosti trajat će dva dana, 9. i 10. listopada.

Na dvodnevnom otvorenju bit će predstavljeni radovi 66 domaćih i međunarodnih umjetnik/ca i umjetničkih kolektiva koje su kurirali Branka Benčić – nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica Apoteke – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu, Gerald Matt – direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč, te Christian Oxenius – nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International Biennial).

Izložbe u Labinu (DKC Lamparna, Gradska knjižnica, Narodni muzej Labin, Teatrino) i Raši (crkva sv. Barbare, bivša rudarska menza i bivša tvornica 25. Maj) bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacije. Izložbe u Puli (Augustov hram, Galerija Amfiteatar, Povijesni i pomorski muzej Istre), bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije.

Izložba u Umjetničkom paviljonu Juraj Šporer u Opatiji bavit će se raznim aspektima odnosa turističke industrije i suvremene kulture, a uključivat će i projekcije arhivskih filmova o počecima i razvoju hrvatskog turizma. Jednodnevnim izložbeno-glazbenim programom u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, 10. listopada 2020., želi se upozoriti na još uvijek neriješeno pitanje pristupačnosti kako tom tako i većini drugih muzejskih prostora osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti.

Dvije izložbe Bijenala biti će postavljene i u riječkom tunelu te u Prostoru za suvremenu umjetnost Apoteka, Vodnjan.

Projekt DKC Lamparna sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.