Forum za slobodu odgoja uputio je priopćenje u povodu početka nove nastavne godine, koje prenosimo u cjelosti:
Djeca su genijalna. Možda ne znaju ili znaju vrlo malo o “problemima odgojno-obrazovnog sustava” i “nedostatnom proračunu” za njihov odgoj i obrazovanje o čemu odlučujemo mi stariji. Bez obzira na to sigurni smo kako će nas i ove godine dočekati u svojim klupama s osmijehom na licu.
A tih problema odgojno-obrazovnog sustava je, na žalost, uistinu mnogo i zbog toga bi nastavna godina koju započinjemo po mnogočemu mogla biti najkontroverznija nastavna godina u samostalnoj Hrvatskoj.
Smanjenje broja upisanih učenika, nedostatak učitelja, nastavnika i profesora, ispodprosječne plaće onih koji rade u sustavu, porazni rezultati na državnoj maturi samo je vrh liste problema za koje ni državne ni obrazovne vlasti ne nalaze sustavne i kvalitetne odgovore već redovito pribjegavaju kozmetičkim intervencijama.
Ove godine državne i obrazovne vlasti uvode još jednu promjenu u odgojno-obrazovni sustav koja se u najmanju ruku može okarakterizirati kao kozmetička intervencija, a radi se o „frontalnom uvođenju“ projekta „Škola za život“.
To je projekt koji se najvećim dijelom temelji na opremanju škola elektroničkim uređajima i potrebnim materijalima za svakodnevni rad. Opremanje škola je dobrodošlo jer dokazano utječe na smanjenje nejednakih uvjeta rada u školama. No, taj projekt se ne može smatrati reformom, a osobito ne reformom koja bi sličila onim reformama koje se često navode kao uzori.
Dok suvremeni obrazovni sustavi na koje se tako često pozivamo prepoznaju holistički pristup obrazovanju kao najadekvatniji odgovor u pripremi budućih generacija za život, možemo reći kako je ovo samo još jedna intervencija koja Hrvatsku drži na obrazovnoj periferiji.
Kako bi se ova intervencija smatrala smislenom reformom nedostaje nekoliko važnih stvari:
- nedostaje temeljni dokument kao i niz drugih dokumenata koji su strateški i cjelovito trebali odrediti sveobuhvatnost promjena u sustavu odgoja i obrazovanja,
- nedostaje smisleno i sustavno stručno usavršavanje učitelja, nastavnika i profesora za provedbu novih kurikuluma, metoda poučavanja i vrednovanja ishoda učenja,
- nedostaje dugoročan model financiranja odgojno-obrazovnog sustava izvan kratkoročnih projekata,
- nedostaje samokritičnosti odgojno-obrazovnih vlasti koja je možda slušala, ali nije čula konstruktivne prijedloge i pozive odgojno-obrazovnih radnika i stručnjaka da se osigura dovoljno vremena za sustavnu i kvalitetnu pripremu.
- nedostajalo je vizije i odvažnosti da se napravi ono što je dugoročno dobro, već se radi većinom ono što lijepo izgleda.
Ono što sigurno znamo na temelju našeg rada s velikim brojem odgojno-obrazovnih radnika jest da će se, kao i uvijek do sada, oni snaći i učiniti sve da održe kvalitetu svoga rada s učenicima.
Svoju motivaciju će naći u djeci s kojom rade i u pozivu koji su odabrali. I dalje će svaki dan obrazovati i odgajati generacije učenica i učenika te biti jedna od ključnih osoba u njihovim životima.
Upravo vama, odgojno-obrazovnim radnicama i radnicima želimo sretan početak nove nastavne godine sa željom da nikad ne izgubite entuzijazam i ljubav prema poslu koji živite. Vi ste iznimno važni.
Svim učenicama i učenicima – osobito onima koji će po prvi put ući u učionice – želimo puno uspjeha, radosti i veselja u školi. Želimo i nadamo se da ćete izrasti u mudrije generacije od ovih sadašnjih.
Roditeljima i obiteljima želimo odličnu suradnju sa školom. Aktivno pratite rad i učenje svoje djece, ali im prije svega omogućite sigurno okruženje u kojem se mogu opustiti i uživati u bezbrižnosti djetinjstva.