“Umjetnica Nina Kamenjarin u sklopu performansa ‘Straža na Rajni’ 25. lipnja s početkom u 15 sati na zagrebačkom Domu hrvatskih likovnih umjetnika, na Trgu žrtava fašizma, sat vremena stražarila je gola.
‘Doajen hrvatskog performansa, neponovljivi Tomislav Gotovac, 1994. održao je performans ‘Straža na Rajni’, integralni dio projekta ‘Paranoia View Art’. Radnja performansa krajnje je jednostavna: Gotovac, gol, mirno je stajao na vrhu zgrade HDLU-u licem okrenut prema istoku. Njegovo tijelo je u klasičnom stavu kontraposta, čvrsto oslonjeno na kupolu zgrade, ali istovremeno spremno za pokret. Kao i u brojnim drugim radovima, Gotovac osnovnu ideju za ovaj performans pronalazi u filmu po kojem i nosi naziv.
Prema Gotovcu, umjetnost paranoidnog pogleda je izrazito individualno tumačenje globalne povijesti i suvremenih događanja s pretpostavljenim (mračnim) razvojem događaja u budućnosti. I kao da je znao ili bar točno predvidio da će 26 godina kasnije utvrda Europa ponovno podizati čvrste granice od opasnosti koja, čini se, svugdje vreba. Milosti nema. I u godini kada Vijećem upravo te iste utvrde EU predsjeda Hrvatska, imigrantska politika domaćina očituje se u sili i nemilosti prema svima drugačijima od njih samih. Svakoga smo dana zasuti novim informacijama o nemilosrdnom ponašanju vlasti, mučenju, batinama i policijskim brutalnostima prema imigrantima koji se usude doći na njezin prag. Iako prividno napredno društvo 21. stoljeća, svakoga se dana zateže remen demokratskih (i ljudskih) prava.
U hommage Tomu, 26 godina kasnije, granice čuva žena – Nina Kamenjarin, pognute glave, bez čvrstog uporišta kontraposta, bez želje za pokret. Autorica propituje: ‘Što su zapravo granice i imamo li mi tu moć spustiti ili podignuti granice, imamo, međutim na kojoj granici svijesti?’. I dok Nina čuva Rajnu, simboličku EU, mjesto gdje se čuva civilizacija od barbarske horde, postavlja se pitanje odakle zapravo vreba opasnost, trebamo li se ipak čuvati svojih?’, stoji u opisu performansa.
‘Hommage Tomislavu Gotovcu odraz je mojih autorskih i životnih prioriteta i stajališta, a ujedno mi je i velika čast. Čini mi se da za njega znam oduvijek, a konkretni performans na kojega se referiram svojom izvedbom upoznala sam kao mlada studentica. Fizičkim stavom svog tijela propitujem otvorenost naspram zatvorenosti u današnjem trenutku – u njemu je sadržan moj stav prema ovom trenutku, kao što je onda bio Tomov’, rekla je Kamenjarin za Večernji list nakon performansa.
Radi se o dijelu projekta ‘Budućnost političkog performansa’, kojim udruga Domino obilježava hrvatsko predsjedanje Vijećem EU, a koji provodi u partnerstvu s Institutom Tomislav Gotovac u okrilju programa ‘Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.’
Nina Kamenjarin (Split, 1991.) Diplomirala je 2016. na temu ‘Simbioza skulpture i performansa’ pod mentorstvom prof. Vlaste Žanić i prof. Lorena Živkovića Kuljiša, uz teorijsko mentorstvo dr. sc. Blaženke Perice na Umjetničkoj akademiji u Splitu, odsjek kiparstvo. Sudjelovala je u programu ERASMUS u Njemačkoj na ‘FH Aachen: Produkt und Design’. Osim kiparstvom bavi se performansom, videom i drugim medijskim praksama. Izlagala je u Hrvatskoj i u inozemstvu. Dobitnica je nekoliko nagrada i priznanja uključujući Essl Art Award 2015, Austrija i jednu od tri jednakovrijedne nagrade na 13.Trijenalu hrvatskog kiparstva, Zagreb. Aktivna je članica udruge HULU-Split.”, prenosi Tportal.
Izvor: crosol.hr