Treći Bijenale industrijske umjetnosti, manifestacija suvremenih umjetničkih praksi koju je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI, održat će se od 10. listopada do 21. studenog u Labinu, Raši, Vodnjanu, Puli, Opatiji i Rijeci pod nazivom “Ravno u sunce”.
Bijenale industrijske umjetnosti (IAB) međunarodna je izložba suvremene umjetnosti zamišljena kao eksperimentalni laboratorij koji u svojem ishodištu polazi od industrijske topografije Istre i Rijeke, a odražava pojave koje su oblikovale društveni i kulturni pejzaž regije, koncentrirajući se na specifičan kontekst triju gradova: Labina, Pule i Rijeke, uključujući i njihova najbliža susjedstva: Rašu, Vodnjan i Opatiju.
U tridesetak radova suvremenih hrvatskih i međunarodnih umjetnika, od kojih je dio realiziran posebno za izložbu, treće izdanje Bijenala industrijske umjetnosti, naslovljeno “Ravno u Sunce”, propituje odnos između umjetnosti i društva, s fokusima usidrenim u specifičnostima navedenih lokacija. U Labinu su to ideja podzemnoga grada, mogućnost konkretne utopije i deindustrijalizacija, u Puli tema filma kao aparata moći, antičko nasljeđe i deindustrijalizacija, a u Rijeci odnos rada i nerada te radikalni koncept svijeta post-rada koji napušta trenutačno dominantnu ideologiju rada.
U tom smislu 3. Bijenale industrijske umjetnosti dotiče se i pitanja umjetničke i kulturne produkcije i kinematografije kao društvenog i ideološkog aparata, pitanja odnosa moći, politike i estetike. Pogled usmjerava na stanje propale proizvodne infrastrukture, zanima se za posljedice deindustrijalizacije, računa na perspektive solidarnosti i feminizma, razmatra teme rada, posljedice razvoja turizma, nestajanje industrijske proizvodnje, preispituje stanje tenzija i kolapsa, mogućnosti društvene imaginacije i njihova utopijskog potencijala.
Izložbeno će manifestacija zauzeti tri geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane cjeline: Labin s DKC Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionirat će kao polazišna točka i svojevrsno središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove – Opatiju, Pulu, Rijeku i Vodnjan. Zbog velikog broja izložbenih lokacija, njih čak 14 u šest gradova, otvorenje 3. Bijenala industrijske umjetnosti trajat će dva dana, 9. i 10. listopada.
Na dvodnevnom otvorenju bit će predstavljeni radovi 66 domaćih i međunarodnih umjetnik/ca i umjetničkih kolektiva koje su kurirali Branka Benčić – nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica Apoteke – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu, Gerald Matt – direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč, te Christian Oxenius – nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA – International Biennial).
Izložbe u Labinu (DKC Lamparna, Gradska knjižnica, Narodni muzej Labin, Teatrino) i Raši (crkva sv. Barbare, bivša rudarska menza i bivša tvornica 25. Maj) bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacije. Izložbe u Puli (Augustov hram, Galerija Amfiteatar, Povijesni i pomorski muzej Istre), bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije.
Izložba u Umjetničkom paviljonu Juraj Šporer u Opatiji bavit će se raznim aspektima odnosa turističke industrije i suvremene kulture, a uključivat će i projekcije arhivskih filmova o počecima i razvoju hrvatskog turizma. Jednodnevnim izložbeno-glazbenim programom u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, 10. listopada 2020., želi se upozoriti na još uvijek neriješeno pitanje pristupačnosti kako tom tako i većini drugih muzejskih prostora osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti.
Dvije izložbe Bijenala biti će postavljene i u riječkom tunelu te u Prostoru za suvremenu umjetnost Apoteka, Vodnjan.
Projekt DKC Lamparna sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.