Nagrađivanim dokumentarnim filmom “Tvornice radnicima” Srđana Kovačevića u nedjelju je u kinu Tuškanac otvoreno 14. izdanje Subversive Film Festivala. koji se tradicionalno održava u sklopu Subversive Festivala.
Otvarajući festival njegov direktor Nikola Devčić rekao je kako se i ovogodišnje izdanje, ponovno prebačeno u ovaj, rezervni termin sa svibanjskog, održava u dva bloka – filmskom i teorijskom.
“Na festivalu tematiziramo post-covid demokraciju, čime nastavljamo tražiti sreću i slobodu i u pandemijskim uvjetima”, napomenuo je.
Podsjetio je na riječi Angele Davis da je sloboda neprestana borba, “i to u svakom trenutku, ovdje i posvuda, bespoštedna borba protiv autoriteta, beskompromisni pogled na vlastiti život, ustrajavanje na stazama nemogućeg”.
“Na pitanje kako promijeniti svijet Alain Badiou odgovara – tako da budeš sretan. Stvarna sreća je afekt demokracije, u smislu potpunosti ljudskog društvenog bića. Sreća je sadržaj ekstremne opasnosti koji žud, sreća prati hrabre”, ustvrdio je.
Devčić je istaknuo kako je zadatak festivala svima osigurati slobodu govora i zato je zahvalio svima onima koji su ustrajali na tom putu i omogućili da se festival održi.
Direktorica Subversive Film Festivala Dina Pokrajac najavila je bogat natjecateljski i popratni filmski program, ispunjen filmskim, umjetničkim i teorijskim subverzijama, koji će se sljedećih sedam dana održavati uživo i online.
“Filmovi u natjecateljskom programu 14. Subversive Film Festivala podrivaju kanon i propituju konstruiranost zbilje. Njihova politička gesta očituje se u utjecaju na našu političku svijest i multiplikaciju perspektiva”, naglasila je.
Po njezinim riječima, zastupljeni filmaši nastoje se solidarizirati sa svojim protagonistima te stvaraju portrete zajednica koje su često marginalizirane i/ili potlačene i omogućuju da se čuje njihov glas, pa i po cijenu da nam se neće svidjeti što imaju za reći.
Citirala je Kena Loacha koji je rekao kako “umjetnost mora biti subverzivna. Ako nemate dovoljnu razinu bijesa u sebi, bolje da ostanete kod kuće.“
Za film otvaranja “Tvornice radnicima” Srđana Kovačevića podsjetila je da je imao svjetsku premijeru na prestižnom Sheffield DocFestu, a radi se o portretu radničke zajednice u tvornici ITAS u Ivancu, jedinom uspješnom primjeru radničkog samoupravljanja u post-socijalističkoj Europi, a koji “nameće pitanje može li tvornica u rukama radnika preživjeti na marginama kapitalizma ili nam je potreban veći san”.
“Osim što je riječ o preciznoj i virtuozno režiranoj studiji svireposti kapitalističkog sustava, dojmila nas se i inicijativa redatelja Kovačevića i producenata filma Fade In-a da svu zarada od filma podijele s protagonistima, radnicima tvornice ITAS, što nije uobičajena praksa u filmskoj industriji, a hvalevrijedan je primjer etičkog pristupa u dokumentarizmu“, istaknula je.
Filmski program festivala koji se ove godine održava na temu “Post-covid demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti” nastavlja se u ponedjeljak u kinima Tuškanac, Dokukino KIC te online na platformi volimdokumentarce.net.
Natjecateljski i popratni program donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu te na sadržajno i formalno inovativan način problematiziraju socijalne nepravde, društvene promjene, ženska prava i prava manjina, queer estetiku, studentske i radničke pokrete te nasljeđe kolonijalizma.
Selektori su Dina Pokrajac i Dragan Rubeša, a filmovi će se natjecati za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film. Ocjenjivat će ih tročlani žiri – Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto McNulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).
U dokumentarnoj konkurenciji ističu se filmovi “Faya Dayi” Jessice Beshir, “Povratak u Reims (Fragmenti)” Jean-Gabriela Périota, “Futura” koji potpisuju Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.
Bit će tu i “Godina otkrića” Luisa Lópeza Carrasca, “Prljavo perje” Carlosa Alfonsa Corrala, “Mutna rijeka” Tatiane Mazú González, “Mala Palestina (Dnevnik opsade)” Abdallaha Al-Khatiba te biografski dokumentarac “Greta” Nathana Grossmana o Greti Thunberg.
Iz igrane konkurencije izdvaja se “Što vidimo kada gledamo u nebo?” Aleksandrea Koberidžea, “Tsugua dnevnici” Miguela Gomesa i Maureen Fazendeiro, “Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom” redatelja Edwina, “Kutija uspomena” Joana Hadjithomas i Khalil Joreige.
Neki od zvučnijih ovogodišnjih naslova je “Crvena raketa”, novi film doajena američkog nezavisnog filma Seana Bakera, “Okus” Lê Bảoa te “Dragi drugovi!” Andreja Končalovskog i film “Teško je biti rođen” Sandre Wollner
Za kraj festivala ostavljena je egzistencijalistička komedija “Pas koji nije prestajao lajati” argentinske redateljice Ane Katz.
Pripremljen je i program Kratki subverzivci, koji donosi kratke i subverzivne naslove renomiranih redatelja Radu Judea, Jean-Marie Strauba i Dana Sallitta, a u suradnji s udrugom Domino ugostit će se queer ikonu Brucea La Brucea i prikazati njegov najnoviji film “Sveti Narcis”.
Iz popratnog filmskog programa, koji se održava u Dokukinu KIC, izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera, dok je Film XX posvećen ženskim filmskim narativima i predstavlja njemačku vizualnu umjetnicu i sineasticu Ulrike Ottinger dokumentarnim filmom “Pariški kaligrami”.
Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921.-2012.), voditelju kultnog njujorškog filmskog kluba Cinema 16 i autoru knjige “Film kao subverzivna umjetnost”.
U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazat će se “Žene minorne spekulacije”, najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt. (Hina)