Ovaj se tjedan u Znanstveno edukacijskom centru Višnjan održava se STEM kamp za osnovnoškolce, a idući tjedan za srednjoškolce. Polaznici su pobjednici STEM natječaja osmišljavanja rješenja za suvremene okolišne izazove koji je organiziran u sklopu projekta „Razvoj mreže STEM ambasadora“.
„U STEM natječaju sudjelovalo je više od 250 djece i mladih iz cijele zemlje – od Dubrovnika i Umaga do Svetog Martina na Muri i Slavonskog Broda. Oduševilo nas je njihovo razumijevanje suvremenih okolišnih izazova te spremnost hvatanja s njima u koštac. Djeca i mladi imaju sjajne ideje što s hranom kojoj je istekao rok trajanja, kako pčele zaštititi od pomora, kako doprinijeti energetskoj neovisnosti škola, te kako se nositi s posljedicama masovnog turizma. Onim najboljima željeli smo dati dodatan podstrek da se nastave baviti područjima STEM-a. Zato smo ih uključili u STEM kamp koji ih potiče da sami motivirani znatiželjom, uz potporu edukatora, dolaze do novog znanja“, rekla je Kristina Duvnjak, dopredsjednica udruge Bioteka.
STEM kampovi naslanjaju se na rezidencijalne programe koje Znanstveno edukacijski centar Višnjan organizira već tridesetak godina.
„Rad u tim programima značajno se razlikuje od uobičajenog školskog rada. Sudionici programa usredotočeni su na jednu temu što im omogućuje ulazak u dubinu problema. Takav istraživački, projektni i problemski pristup podrazumijeva intenzivan rad i mnoštvo spoznaja koje djeca i mladi dobivaju tijekom odrađenog posla. Jedan od ciljeva kampa jest njegovim sudionicima približiti znanstvenu metodu kroz rad na interdisciplinarnim projektima“, istaknuo je Petar Čuček, voditelj edukacijskih programa Znanstveno edukacijskog centra Višnjan.
Osnovnoškolci koji sudjeluju u STEM kampu, izabrali su rad na jednom od pet projekata čiji su nazivi „Jesmo li sami“, „Sjaj u tami“, „Čajanka“, „Retro moderna konzola“ i „Zemlja naša svagdašnja“.
„Projekti u kojima djeca i mladi sudjeluju, otkrivaju koliko je STEM sveprisutan u svakodnevici. ‘Jesmo li sami’ projekt je mikrobiološke tematike s ciljem istraživanja efikasnosti pranja ruku različitim metodama. Projektom ‘Sjaj u tami’ učenici doznaju koji kemijski spoj markerima daje boju i kako tu boju sintetizirati u laboratoriju. ‘Čajanka’ ih podučava kako odrediti udio kofeina u raznim vrstama čaja, a ‘Zemlja naša svagdašnja’ je interdisciplinarni projekt u sklopu kojega se uspoređuju fizikalno-kemijska svojstva raznih tala. U okviru projekta ‘Retro moderna konzola“ djeca izrađuju tipkovnicu i zvučnike, projektiraju konzolu i programiraju igricu za nju”, kazala je STEM ambasadorica Mia Schwerer, studentica Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
U sklopu projekta „Razvoj mreže STEM ambasadora“ uskoro će krenuti ciklus besplatnih STEM radionica za djecu i mlade po gradovima diljem zemlje.
„Razvoj mreže STEM ambasadora“ projekt je jačanja kapaciteta, znanja i vještina te međusektorske suradnje organizacija civilnog društva i obrazovnih institucija za provedbu programa popularizacije STEM-a u Hrvatskoj.
Provodi ga Bioteka, udruga za promicanje biologije i srodnih znanosti, u suradnji s Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu te udrugama Astronomsko društvo Višnjan, FabLabhr.NET i DOOR.
Projekt ukupne vrijednosti 2.829.663,79 kn sufinancirala je s 2.405.214,22 kn Europska unija iz Europskog socijalnog fonda, što čini 85 % ukupne vrijednosti projekta, a 15 % ukupne vrijednosti (424.449,57 kn) sufinancirano je iz Državnog proračuna.