Razvoj vještina udomitelja, odgajatelja bez odgovarajuće stručne naobrazbe i odgajatelj, za udomljenu djecu, u kontekstu tranzicije od institucionalne k alternativnim oblicima skrbi unutar zajednice
Od rujna 2014. do kraja kolovoza 2016. provodio se projekt CareComp (Competence development for carers and educators of children in foster care in the context of transition from institutional to community based care), financiran u okviru Erasmus+ programa. Projekt je bio usmjeren na alternativne oblike skrbi za djecu u zajednici budući da se sve države uključene u ovaj projekt suočavaju s izazovima deinstitucionalizacije dječjih domova, osposobljavanja i kontinuiranog razvoja vještina odgajatelja i udomitelja koji se brinu o djeci suočenoj s brojnim preprekama te izloženoj rizicima socijalnog uključivanja.
– Nositelj projekta je bila javna ustanova u ustrojstvu lokalne uprave Harghita iz Rumunjske, Social and Child Protection Department – DGASPC HR koja preko 15 godina djeluje u području socijalne skrbi i zaštite djece, a partneri su bili SOROS edukacijski centar, također iz Rumunjske te organizacije iz MađarskeFővárosi Gyermekvédelmi Szakszolgálat, TEGYESZ koja je javna ustanova, Austrije, Jugend am Werk Steiermark GmbH koja je jedna od vodećih neprofitnih organizacija, pružatelja socijalnih usluga u regiji Štajerska i Hrvatske, naš Sirius – Centar za psihološko savjetovanje, edukaciju i istraživanje – kaže Mirela Miharija, voditeljica Ureda.
Analiza potreba
Opći cilj CareComp projekta je bio utvrditi transverzalne vještine koje odgajatelji i udomitelji trebaju i koje bi željeli usvojiti kako bi im se u procesu deinstitucionalizacije i transformacije domova pružila odgovarajuća podrška.
– Kako bi se ostvario zadani cilj prvo je izrađeno Izvješće o analizi potreba koje sadrži pregled sistema socijalne skrbi za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi u zemljama partnerima, promjene u osobinama i ponašanju djece u posljednjih 10 godina te postojeći sistem treninga, edukacije i obrazovanja udomitelja i odgajatelja u sve četiri države.
Izvještaj nudi i kompletan opis zahtjeva, treninga i edukacije udomitelja i odgajatelja; kontrole regrutiranja, davanja dozvola, edukacije i nadzora istih; njihove potpore na području suradnje sa stručnjacima (socijalnim radnicima), biološkim obiteljima te djecom smještenom u udomiteljskim obiteljima kao i mogućnosti za poboljšanje postojećih modela edukacije za odgajatelje i udomitelje – pojašnjava Miharija.
Radi identifikacije transverzalnih vještina potrebnih udomiteljima i odgajateljima, te područja u kojima najviše osjećaju njihov nedostatak provedeni su intervjui u sve 4 partnerske zemlje, sa 130 osoba (41 udomitelj, 68 pomoćni odgajatelj te 21 stručnjak).
Treninzi za stručnjake
– Temeljem rezultata Izvješća o analizi potreba i intervjua izrađeni su edukativni materijali namijenjeni trenerima koji rade s udomiteljima i odgajateljima, a koji sadrže teoretska objašnjenja te puno materijala za interaktivan rad, vježbe i razmjenu iskustava. U jesen 2015., 12 stručnjaka (3 iz svake države; psiholozi i socijalni radnici) prošli su u sklopu projekta trening o tome kako koristiti Kurikulum, materijale te bazu primjera dobre prakse koja je izrađena tokom provedbe projekta. Cilj treninga bio je ponuditi suradnju stručnjacima u partnerskoj organizaciji te ih pripremiti na vođenje pilot seminara koristeći Kurikulum i trening materijale osmišljene u sklopu projekta. Trening se održao u Miercurea Ciucu u Rumunjskoj od 28. rujna do 2. listopada 2015. godine. Tijekom treninga predložene su smjernice za poboljšanje pojedinih dijelova materijala, kao i smjernice koje za cilj imaju učiniti trening materijale što prikladnijima potrebama odgajatelja i udomitelja u svakoj državi. Nakon toga uslijedili su pilot treninzi s odgajateljima i udomiteljima, u svakoj partnerskoj zemlji – kaže Miharija te dodaje kako je u tijeku tiskanje edukativnih materijala.
Edukativne cjeline
– Oni su podijeljeni u 5 cjelina i kroz njihovu će se primjenu unaprijediti transverzalne vještine, kao što su upravljanje izazovima, rad s drugima, verbalna i neverbalna komunikacija, kreativno promišljanje i kritičko mišljenje, rješavanje problema i slično.
Sve će edukativne cjeline biti dostupne i na web stranicama svakog partnera, kao i na web stranici projekta te na jezicima partnerskih zemalja, a to su kao prvo problemi i poremećaji u ponašanju djece i mladih; upravljanje stresom i prevencija burn-outa; suradnja i komunikacija s biološkom obitelji; trauma i kriza u životu djece u udomiteljskim obiteljima te oteškoće u učenju i motivacija za učenjem – nabraja Mirela Miharija napomenuvši kako je završna aktivnost projekta održana u Budimpešti na Međunarodnoj konferenciji početkom srpnja ove godine, kada su partneri predstavili aktivnosti i rezultate projekta.
– Završnoj konferenciji su prethodila predstavljanja rezultata projekta u svakoj partnerskoj zemlji. Tako smo u lipnju u Zagrebu održali sastanak za predstavnike centara za socijalnu skrb s područja cijele Hrvatske i pobliže ih upoznali s materijalima koji su nastali kroz ovaj projekt i načinom na koji ih i oni mogu koristiti u svom budućem radu – zaključila je.
Više o projektu možete saznati na www.centar-sirius.hr ili www.carecomp.eu.
Maja Celing Celić