Predložene dopune Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referendumskih aktivnosti, o kojima javna rasprava završava u četvrtak, ostavljaju previše rupa koje mogu loše utjecati na povjerenje građana u demokratski politički sustav, poručili su u srijedu iz GONG-a.
Pitanja kao što su medijsko oglašavanje putem elektroničkih medija trebaju biti jasno regulirana, navodi se u priopćenju GONG-a.
Nužno je, kažu, zakonom nametnuti sveobuhvatno izvještavanje o izvorima prihoda, kao i o troškovima izbornih i referendumskih kampanja – kako u novcu, tako i u proizvodima i uslugama, dakle volontiranjem.
Definicija dobrovoljnih priloga – donacija ne treba se ograničiti samo na novac, nego treba uključiti i pokretnu i nepokretnu imovinu, imovinska prava, kao i volonterski rad, kojega treba evidentirati u skladu sa Zakonom o volontiranju.
Društvene mreže koje omogućavaju plaćanje političkih oglasa moraju osigurati transparentnost tih oglasa tijekom i nakon kampanje, kao i nadzor nad zabranom financiranja takvih oglasa izvan Hrvatske.
Nužno je, kažu, precizirati da osobe odgovorne za provođenje kampanja moraju neposredno plaćati takve oglase, a ne ih naručivati preko trećih entiteta.
Prethodno je neophodno definirati da se medijsko oglašavanje odnosi i na oglašavanje u elektroničkim medijima, neovisno o tome je li riječ o urednički oblikovanom sadržaju, kao što su informativni portali ili tzv. ‘user generated content’ koji se distribuira zahvaljujući algoritmima društvenim mreža.
Zakon ne bi trebao omogućiti da se višak donacija, odnosno neutrošena sredstva doniraju za nejasne “opće društvene potrebe” jer se time otvara mogućnost netransparentnog prosljeđivanja javnog novca, pa čak i mogućnost pronevjere. Najčišća je alternativa, smatraju u GONG-u, uplaćivanje viška sredstava u državni proračun.
Uvođenjem poreznih olakšica donatorima kampanja lakše bi se pratilo financiranje političkih opcija i potaknulo pravne i fizičke osobe na transparentno davanje donacija, mišljenja su u GONG-u.