Human Rights Film Festival, programski fokusiran na ljudskopravaške teme, ali i autorski film općenito, održat će se od 5. do 12. prosinca u zagrebačkim kinima Tuškanac i Kinoteka, a dio popratnog programa u mama-i i KIC-u.
Ovogodišnje, 19. izdanje predstavit će nove naslove nekih od najvažnijih svjetskih redatelja i redateljica među kojima se ističu Apichatpong Weerasethakul, Céline Sciamma i Sergej Loznica.
Iz programa se izdvajaju i naslovi novog srpskog filma koji se bave temama i poetikama koje festival promovira: “Muzej revolucije” Srđana Keče kojim se festival otvara 5. prosinca u Kinu Tuškanac, te “Pejzaži otpora” Marte Popivode, “Kelti” Milice Tomović i mnogi drugi.
Petar Milat, programski selektor filmova 19. HRFF-a, kao poveznicu nekolicine festivalskih filmova ističe element fantastike.
“Od Elegije lovora Dušana Kasalice, preko Male mame Céline Sciamma i Memorije Apichatponga Weerasethakula do filmova japanskog redatelja Ryusukea Hamaguchija provlače se bajkolika događanja koja u srazu s tzv. realnim svijetom kao da stoje za svu neobičnost naše trenutne globalne životne situacije”, istaknuo je.
Dokumentarni film “Muzej revolucije” autora hvaljenih naslova “Poslije rata”, “Pismo ocu” i “Mirage”, nastao je u koprodukciji hrvatskog Restarta, a prikazivanje na otvorenju HRFF-a mu je hrvatska premijera, nakon svjetske koju upravo ima na IDFA-i.
Kako se napominje u najavi, polazišna točka Kečinog filma jest napušteni projekt arhitekta Vjenceslava Richtera koji je u Beogradu htio izgraditi veliki muzej kao počast socijalističkoj Jugoslaviji, no plan nikad nije otišao dalje od izgradnje podruma.
“U vlažnoj, mračnoj zgradi danas žive izopćenici društva preoblikovanog kapitalizmom, a film se fokusira na djevojčicu koja s majkom zarađuje čisteći prozore automobila na križanjima te na blisku joj prijateljicu staricu koje tu u ‘podrumu revolucije’ na rubu grada koji se transformira, jedna u drugoj nalaze utjehu”, dodaje se.
“Pejzaži otpora” umjetnice i redateljice Marte Popivode, dobitnik je brojnih nagrada među kojima se ističe Srce Sarajeva za najbolji dokumentarni film, te nagrade na festivalima Cinéma du Réel i Beldocs.
Film bilježi putovanje kroz sjećanja gotovo stogodišnje antifašistikinje Sonje, jedne od prvih partizanki u Jugoslaviji koja je bila i među vođama pokreta otpora u Aushwitzu.
Loznica se vraća filmom o tragediji s početka Drugog svjetskog rata
Nakon što je predstavio atmosferu Staljinovih suđenja (Proces) i razmjere Staljinova kulta ličnosti (Državni pogreb), Sergej Loznica vraća se na HRFF s filmom “Babin Jar. Kontekst” i s restauriranim arhivskim materijalom pokazuje pozadinu masakra više od 33 tisuće Židova koji se dogodio u okolici Kijeva u rujnu 1941.
U dokumentarnom programu je i film-esej “Povratak u Reims” redatelja Jean-Gabriela Périota, slobodna adaptacija istoimene knjige Didiera Eribona iz 2009. koja portretira autorov povratak u rodni grad koji je napustio trideset godina ranije.
Prikazat će se i dobitnik Srebrnog medvjeda te nagrade publike ovogodišnjeg Berlinala, dokumentarni film “Gospodin Bachmann i njegov razred” Marie Speth, o učitelju na pragu mirovine i njegovim učenicima šestog razreda dvanaest različitih nacija.
Dobitnik nagrade žirija canneskog festivala i kolumbijski kandidat za nagradu Oscar, “Memorija” Apichatponga Weerasethakula s Tildom Swinton, redateljev je igranofilmski debi na engleskom jeziku “koji se nastavlja na tradiciju prijašnjih mu mističnih filmova polaganijeg ritma prateći glavnu junakinju na svojevrsnom putu ka prosvjetljenju”.
Tu je i trostruki dobitnik nagrada s ovogodišnjeg Cannesa, “Drive My Car” japanskog redatelja Ryusukija Hamaguchija, rađen po kratkoj priči Harukija Murakamija o kazališnom redatelju udovcu koji se nakon prvotnog neprihvaćanja tijekom čestih vožnji s privatnom vozačicom, otvori i govori o nevjeri pokojne supruge.
Fantastika u “Maloj mami”, kao i u “Elegiji lovora” s Franom Lasićem
Nježna obiteljska priča s elementima fantastike, “Mala mama” Céline Sciamme, poznate po nagrađivanom i na HRFF-u prikazanom “Portretu djevojke u plamenu”, premijerno je prikazana u natjecateljskom programu ovogodišnjeg filmskog festivala u Berlinu.
Film prati osmogodišnju djevojčicu žalosnu nakon naglog nestanka majke, koju sreće u liku djevojčice svoje dobi na koju nailazi u jednoj od svojih samotnih šetnji šumom.
Fantastika je prisutna i u filmu mladog crnogorskog redatelja Dušana Kasalice, “Elegija lovora” o osobnoj krizi ljudi u srednjim godinama kao i problematičnom društvenom kontekstu u kojemu nestaje cijeli jedan svijet kojega su stvarali. Glavnu ulogu u filmu tumači Frano Lasić, kojemu je to svojevrsni povratak na velika platna.
Međugeneracijsku priču donose višestruko nagrađivani “Kelti” Milice Tomović smješteni u Beograd 1993. godine, na rođendansku zabavu koju majka priprema za svoju osmogodišnju kćerku i prijatelje. Tomović je na ovogodišnjem Sarajevo Film Festivalu za Kelte dobila nagradu za najbolju režiju.
Program 19. HRFF-a donosi i jedan od najzapaženijih filmova 2020. godine, “Nikad rijetko ponekad uvijek” redateljice Elize Hittman (Štakori s plaže) nagrađen Srebrnim medvjedom na Berlinalu, te glavnim nagradama festivala u Sundanceu i San Sebastianu.
To je priča o trudnoj sedamnaestogodišnjakinji koja bez dopuštenja roditelja ne može pobaciti u svom ruralnom dijelu Pennsylvanije te se otisne na putovanje u New York.
Ulaz na sve projekcije festivala je slobodan, uz predočenje važeće EU digitalne Covid potvrde ili drugi odgovarajući dokaz ili negativan test ovlaštene ustanove i laboratorija. (Hina)