Bogati su najveći krivci za klimatske promjene, rezultati su istraživanja Sveučilišta u Leedsu, po kojemu 10 posto najbogatijih ljudi svijeta prosječno troši 20 puta više energije nego deset posto najsiromašnijih, bez obzira na to gdje oni žive.
Zemlje Perzijskog zaljeva troše najviše kad je posrijedi prijevoz. U tom sektoru deset najbogatijih troši 187 puta više goriva od deset najsiromašnijih, kažu znanstvenici.
Zbog toga ljudi s najnižim prihodima rijetko mogu priuštiti kupnju i vožnju vlastitim automobilom ili ostalim prijevoznim sredstvima, piše BBC.
A što su ljudi bogatiji, troše više energije, bez obzira na zemlju u kojoj žive, pokazuje istraživanje.
Stručnjaci zato upozoravaju da bi se potrošnja energije, ako ne dođe do značajnijih promjena, do 2050. godine mogla udvostručiti.
Korištenje zrakoplovnog prometa
Da bi izračunali na koji način različite grupe, podijeljene po količini prihoda, troše novce, znanstvenici su koristili podatke EU-a i Svjetske banke. Ističu da je riječ o prvome takvom istraživanju dosad.
A rezultati upućuju na to da u sektoru transporta desetina najbogatijih troši više od polovine ukupne energije.
Ti podaci se poklapaju s prethodnim istraživanjem po kojemu 15 posto putnika iz Velike Britanije koristi 70 posto svih letova.
Ekstremno bogati daleko najviše lete zrakoplovima, no istodobno 57 posto britanskih državljana uopće ne leti u inozemstvo.
Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature Energy i ukazuju na nešto veću jednakost kada je posrijedi potrošnja energije za kuhanje i grijanje.
No čak i tada deset posto najvećih potrošača koristi oko trećine ukupne količine energije, vjerojatno zbog veličine njihovih domova.
Kakva su rješenja?
Suautorica studije, profesorica Julia Steinberger sa Sveučilišta u Leedsu se zapitala: “Na koji način možemo izmijeniti tu vrlo nejednaku distribuciju energije, a da pritom svima omogućimo pristojan život te istodobno štitimo klimu i ekosustav?”.
Autori kažu da bi vlade potražnju za transportom mogle smanjiti boljim javnim prijevozom, većim porezima na veća vozila, kao i višim cijenama za one koji često lete.
Među prijedlozima su i brža proizvodnja i korištenje električnih vozila, premda ranija istraživanja ukazuju na to da se najprije općenito mora smanjiti potražnja za vožnjom.
Tko koliko troši?
Znanstvenici su usporedili potrošnju energije po nacijama. Rezultati pokazuju da je petina građana Velike Britanije u prvih pet posto najvećih potrošača energije u svijetu te da oni troše poput 40 posto državljana Njemačke i kao cijelo stanovništvo Luksemburga.
Istodobno je u globalno prvih pet posto samo dva posto Kineza i tek 0,02 posto stanovnika Indije.
Čak i pet posto najsiromašnijih Britanaca troši pet puta više energije od milijarde najsiromašnijih Indijaca.
Istraživanje će vjerojatno izazvati burne pregovore u UN-u, gdje je pitanje nejednakosti uvijek aktualno
Normalan život?
Prof. Kevin Anderson iz Centra Tyndall u Manchesteru, koji nije sudjelovao u studiji, kaže da istraživanje upućuje na ono što “relativno bogati poput nas ne žele čuti”.
On smatra da su klimatske probleme izazvali političari, poslovni ljudi, novinari, akademici…
“A kada kažemo da nema razloga povećavati namete na zrakoplovne letove, zapravo mislimo da MI ne želimo manje koristiti zrakoplovni prijevoz.”
“Jednako je i kada se radi o našim automobilima i veličini naših kuća. Mi smo sebe uvjerili u to da su naši životi normalni, no brojke nas u tome demantiraju”, kazao je
Po projekcijama istraživanja potrošnja energije u sektoru transporta do 2050. bi mogla porasti za 31 posto.
“Ako se javni prijevoz i dalje bude oslanjao najviše na fosilna goriva, povećanje će djelovati razorno na klimu”, stoji u izvješću.