Društveno poduzetništvo temelji se na načelima društveno, ekološki i ekonomski održivog poslovanja, usmjerenog stvaranju dobiti koja se u cijelosti ili dijelom reinvestira za dobrobit zajednice, što ga razlikuje od društveno odgovornog poslovanja kompanija koje ga koriste kao sredstvo povećanja vrijednosti svojih proizvoda i usluga. Čini ga oko deset posto svih poslova u Europi, u društvenim je poduzećima zaposleno 11 milijuna zaposlenih radnika. Među njegovim ključnim karakteristikama su demokratski procesi odlučivanja koji ne uključuju isključivo vlasnike već i radnike, korisnike, potrošače te suradničke organizacije. Najčešći pravni oblik u kojem se društvena poduzeća pojavljuju su zadruge, piše Kulturpunkt.
Strategiju razvoja društvenog poduzetništva (DP) Vlada Republike Hrvatske usvojila je prije dvije godine, pred sam kraj mandata Milanovićeve vlade, no nikada nije donesen njen Akcijski plan. Strategija je predvidjela uspostavu jedinstvene evidencije društvenih poduzetnika, zakonodavne promjene i razvoj sustava poticaja i olakšica, no odonda nije provedena ni jedna ključna aktivnost važna za razvoj institucionalnog, zakonodavnog i financijskog okvira DP. Iako su definirani, tek su djelomično implementirani Operativni programi Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020. i planovi objave natječaja. Uspostavljena je i jedna institucionalna jedinica za DP, no ona se prvenstveno bavi programiranjem i praćenjem natječaja iz Europskog socijalnog fonda, a (samo) to ne čini uspostavu okvira za djelovanje društvenih poduzeća i poduzetnika.
Nakon više od godinu dana od donošenja Strategije, 1. srpnja 2016. raspisan je prvi natječaj za poticanje društvenog poduzeništva financiran iz ESF-a. Natječaj je zamišljen kao financijska podrška poslovanju postojećim društvenim poduzećima te podupiranje svih oblika aktivnosti organizacija zainteresiranih za otvaranje društvenog poduzeća ili pokretanje društveno-poduzetničke djelatnosti. Odluku o financiranju 18 projekata Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava (MRMS) objavilo je 15. svibnja 2017, gotovo godinu po objavljivanju natječaja te tri dana nakon povećanja fonda natječaja za dva i pol milijuna kuna. Indikativan slučaj koji opisuje odnos nadleženih tijela prema provedbi ESF-a je iz ožujka prošle godine kada je MRMS kao provedbeno tijelo natječaja za poboljšanje pristupa tržištu rada osobama u nepovoljnom položaju, nakon provedene procedure izbora projekata i dostave dodatne dokumentacije natječaj – poništio. Natječaji općenito kasne, a institucije nadležne za upravljanje i provedbu pojedinih programa u posljednji tren mijenjaju osnovne predispozicije natječaja te manipuliraju sredstvima za njihovu provedbu.
U takvim okolnostima, ne iznenađuje dojam da Strategija razvoja društvenog poduzetništva ni nakon dvije godine nije prioritet MRMS niti se nalazi na njegovoj agendi za sljedeću godinu. Zato ACT Grupa iz Čakovca planira do kraja rujna 2017. godine napraviti istraživanje o hrvatskim društvenim poduzetnicima kako bi izradili prvu on-line evidenciju sukladnu kriterijima Strategije razvoja DP. To također ne iznenađuje, s obzirom da se radi o zajednici društvenih poduzetnika koji od 2013. osnažuju ekosustav društvene ekonomije u Hrvatskoj i regiji kroz različite inovativne programe podrške. Konzorcij danas čine ACT Printlab d.o.o, ACT Konto d.o.o, Centar za pomoć u kući Međimurske županije, Socijalna poljoprivredna zadruga Domači vrt i ACT Grupa potporna zadruga.
Društvena poduzeća u sastavu ACT Grupe uvijek su bila primjeri dobre prakse, bilo kada je o njima pisala izvješća Europska komisija, kada su se o njima pisali znanstveni radovi ili kada je trebalo inicirati zagovaračke aktivnosti s ciljem promjene institucionalnog i financijskog okvira za DP. “Kako u dvije godine nakon usvajanja Strategije nije napravljen nikakav napor oko mapiranja DP, odlučili smo napraviti prvu on-line bazu društvenih poduzeća u Hrvatskoj”, kaže Teo Petričević, direktor ACT Grupe.
“Jednom izrađena i kontinuirano ažurirana, baza društevnih poduzetnika jednostavno se može transferirati na upravljanje državnom tijelu, nositelju te aktivnosti iz Strategije”, ističe Petričević. Ako ste društveni poduzetnik, upitnik koji trebate ispuniti do 11. kolovoza nalazi se na OVDJE, a nakon što upišete potrebne informacije ACT grupa će vas direktno kontaktirati.