30 gradonačelnika, cijeli niz pokrajinskih premijera, pet saveznih ministara, kancelarka i k tome još predstavnici lokalnih općinskih saveza – početkom ovoga tjedna se u kancelarskom uredu okupilo doista veliko društvo na drugom “summitu o automobilima”. Političari su pod pritiskom i Angela Merkel to ne skriva.
– Da ovdje sjedimo ispred vas u ovako neuobičajeno velikom broju ukazuje na to da se ovdje radi o neuobičajeno velikom problemu – rekla je nakon trosatnog sastanka, piše DW.
Taj problem su sitne čestice u zraku i dušični oksidi koje ispuštaju prije svega dizelaši. To stvara najveće probleme napučenim područjima s vrlo prometnim cestama. 2008. godine je donesena EU-smjernica o kvaliteti i čistoći zraka koja se u Njemačkoj od 2010. mora poštivati. No prema navodima Saveznog ureda za okoliš i dalje su na više od svake druge mjerne postaje u blizini gradskog prometa zabilježena prekoračenja zadanih vrijednosti.
U Stuttgartu je zbog toga udruga Njemačka pomoć za okoliš (Deutsche Umwelthilfe) izišla na sud i pobijedila. Od siječnja 2018. se EU-smjernice za kvalitetu zraka moraju poštivati i da bi se ostalo u dozvoljenim gabaritima mora se, ako treba, uvesti i zabrana vožnje starijim dizelskim automobilima, tako je glasila presuda. Ali službeni Berlin to svakako želi izbjeći.
– Svi smo mi mišljenja da su paušalne zabrane određenog tipa pogonskih motora ili automobila neprihvatljive – sažela je Angela Merkel rezultate rasprave s predstavnicima općina i saveznih zemalja i dodala kako se želi “poduzeti sve moguće” kako bi se takve zabrane izbjegle.
Merkel govori o golemoj zadaći i vidi potrebu djelovanja na dvama velikim područjima – u automobilskoj industriji koja bi poboljšanjem softwarea trebala smanjiti ispušne plinove automobila već puštenih u promet i nuditi premije za zamjenu starijih dizelskih automobila.
– Software-update je prvi i važan korak, ali on neće biti dovoljan – zaključio je premijer Baden-Württemberga Winfried Kretschmann iz redova Zelenih.