Aktualno, Hrvatska

Nacionalna zaklada provela istraživanje o navikama doniranja građana u Republici Hrvatskoj

Ususret kraju godine koji je, posebice uz približavanje blagdanskog razdoblja, obilježen ozračjem darivanja, promicanja dobročinstava i pomaganja potrebitima, Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva provela je istraživanje o navikama doniranja građana u Republici Hrvatskoj.

Svojim djelovanjem i različitim oblicima podrške, od svog osnutka 2003. godine, Nacionalna zaklada potiče razvoj filantropije i djelovanja u općekorisne svrhe, a pruža i sustavnu podršku razvoju i promidžbi volonterstva, djelovanja i doniranja u općekorisne svrhe u Republici Hrvatskoj.

S ciljem nastavka djelovanja u tom smjeru, mapiranja postojećeg stanja i oblikovanja budućih strateških smjernica svog djelovanja, Nacionalna zaklada provela je istraživanje o navikama doniranja građana u Republici Hrvatskoj. Istraživanje je tijekom studenoga 2024. godine provedeno na reprezentativnom uzorku od 1000 građana od kojih je 18% u dobi do 29 godina, 23% od 30 do 44 godine, 24% od 45 do 59 godina te 35% u dobi od 60 godina naviše. Od cjelokupnog broja ispitanika, 27% živi u Zagrebu i okolici, 17% u Sjevernoj Hrvatskoj, 15% u Slavoniji, 8% u Lici i Banovini, 12% u Istri i Primorju te 21% u Dalmaciji. Upitnik je obuhvatio teme vezane uz opće navike i preferencije doniranja, doniranje novca te doniranje vremena ili vještina, a ovo su neki od rezultata istraživanja:

  • 61,6% ispitanika je u protekloj godini doniralo, a od njih je 32% doniralo novac udruzi ili instituciji, 31% je donirao novac osobi, 23% ispitanika doniralo je hranu, 38% obuću, odjeću i sl., 10% je doniralo svoje vrijeme odnosno volontiralo, a preostalih 11% je doniralo svoje znanje;
  • 6,2% ispitanika donira vrlo često35,5% povremeno27,4% rijetko, a 29,2% nikada ne donira;
  • oko 53% ispitanika navodi da doniraju potaknuti kriznim situacijama, a oko 41% navodi da obično donira u vrijeme blagdana;
  • 46,3% ispitanika povećanje osobnih prihoda potaknulo bi da doniraju (više);
  • područja doniranja koja ispitanici preferiraju ili za koje bi voljeli donirati obuhvaćaju skrb o djeci odnosno zaštitu djece općenito, pomoć osobama s invaliditetom, pomoć starijim osobama te obnova područja stradalih u elementarnim nepogodama. Područja za koja su najmanje premni donirati su kultura i umjetnost te znanstveni projekti i institucije;
  • ispitanici su prvenstveno skloni izravno donirati osobe, zatim slijede udruge te na zadnjem mjestu institucije;
  • 67% ispitanika radije bi doniralo lokalnim, nego međunarodnim udrugama/zakladama/institucijama;
  • najčešći prosječan iznos donacije ispitanika koji su u posljednjih 6 mjeseci donirali novac je između € 10 i € 19, a relativno mali broj osoba koji donira novac ima unaprijed određen iznos donacija, dok većina iznos novca definira ovisno o samoj akciji, udruzi, zakladi ili instituciji.

Dodatne informacije i cjelovite rezultate istraživanja pogledajte na poveznici.