Profesor povijesti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu i predsjednik Posebnog stručnog povjerenstva za provedbu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije Neven Budak, ističe kako ne može zamisliti da je to službena politika HDZ-a. Misli da je tu riječ o zastupanju politike posve drugih interesnih skupina, odnosno krugova koji su konzervativniji i od samog HDZ-a. Riječ je, nakraju, o samovolji tehničkog ministra Šustara.
Razgovarao: Dragan Grozdanić
Kritizirali ste način na koji je tehnički ministar sporta, obrazovanja i znanosti Predrag Šustar direktnom odlukom, a ne javnim pozivom, imenovao nove voditelje cjelovite kurikularne reforme, pedagoginju Dijanu Vican i fizičara Matka Glunčića. Sporno je i to što njihova zadaća odjednom uključuje i analizu i provedbu ciljeva Strategije obrazovanja?
Glavni problem nije u imenovanim osobama, nego u proceduri javnog poziva koji je, blago rečeno, tehnički ministar zanemario. Sad se od njih traži izvještavanje i provođenje Strategije u dijelu koji se odnosi na predtercijarno obrazovanje: rani i predškolski, osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje. Prema ministrovoj zamisli, mi bismo trebali raditi ostalo: visoko obrazovanje, obrazovanje odraslih i znanost, jer za taj dio Ministarstvo valjda nije zainteresirano. Čin imenovanja od strane ministra možda ne možemo nazvati protuzakonitim, jer Strategija nije zakon, premda zamalo ima tu snagu. Riječ je o Šustarovom kršenju odluke Sabora koja je sadržana u tekstu Strategije. Nažalost, svjedočimo tome da ova Vlada, ne samo u resoru dotičnog Ministarstva, krši ono što bismo nazvali dobrim običajima, znajući da za to nema sankcija, osim eventualno na izborima. Uostalom, ne možete smijeniti već smijenjenog ministra.
Ipak, novoimenovanom dvojcu, koji u vezi obrazovanja zastupa stavove neokonzervativnih struja u društvu, zamjerate nedostatak kompetencija za daljnji rad na ukupno 53 kurikularna dokumenta?
Teško si mogu zamisliti da bi do parlamentarnih izbora imenovani kandidati mogli nešto napraviti na tim dokumentima, pa se nadam se da će se nakon izbora cijela stvar resetirati i da ćemo nastaviti ozbiljno raditi ondje gdje smo stali. Ne dovodim u pitanje njihovu kompetentnost u vlastitim strukama, ali pitanje je može li jedan fizičar kompetentno procjenjivati kurikulum povijesti, biologije ili likovnog odgoja. Jednako tako, pitanje je može li pedagog meritorno procjenjivati kurikulum matematike i hrvatskog jezika. Pitanje njihove kompetentnosti postavlja se u odnosu na zadaće koje će njihovo povjerenstvo imati, a koje zasad nisu sasvim jasne. Što se tiče metodologije rada na kurikularnoj reformi, doista ne znam koje su kompetencije kolege Glunčića kao fizičara i visokoškolskog nastavnika koji, koliko mi je poznato, nema osobno iskustvo rada u osnovnoj i srednjoj školi, ali je već davao ocjene da ova kurikularna reforma metodološki nije dobra. Prihvatiti se posla koji je predviđen ministrovom odlukom dezavuiranje je dosadašnjeg rada 400 ljudi, pa me čudi da je netko spreman uložiti trud u nešto čija je izvjesnost krajnje upitna nakon izbora 11. rujna.
Kad bih u najboljoj namjeri htio suditi o ovoj Vladi, ne bih se mogao sjetiti nekog dobrog poteza, a kamoli nekog za pamćenje, koji bi polučio neke dobre posljedice
Ostajete li i dalje na mjestu predsjednika Povjerenstva?
Nastavit ćemo raditi kao dosad. Ignorirat ćemo odluku Ministarstva, jer smo imenovani od Vlade na mandat od četiri godine. Za našu smjenu zadužen je premijer s cjelokupnom Vladom, a ne jedan od ministara. Od Ministarstva više nemamo apsolutno nikakvu potporu, iako u odluci o imenovanju piše da će nam ono dati administrativnu podršku. No s nama nije uspostavljen nikakav kontakt. Više sam puta isticao da se ministar Šustar nijednom nije htio sastati ni sa mnom ni s našim Povjerenstvom. Jednako tako, nismo uspjeli ostvariti nikakav kontakt s Vladom, osim jednoga kratkog razgovora s Božom Petrovom bez ikakvog značenja. Mandat mi traje još dvije i pol godine i namjeravam ga do kraja odraditi.
Što se krije u pozadini takve ministrove opstrukcije?
Vrlo je čudno da nakon nekoliko mjeseci molbi za sastanak dobijete objašnjenje da ministar za njega nema vremena, dok se istovremeno sastaje sa Željkom Markić. Ne vidim po čemu bi za Ministarstvo gospođa Markić bila važnija od našeg Povjerenstva, koje upravlja najvećim obrazovnim projektom u Hrvatskoj. Zašto je to tako, treba pitati ministra Šustara, ako bi on ikad na to odgovorio, s obzirom na to da ne odgovara ni na kakve dopise i upite. Osobno, ne mogu zamisliti da je to službena politika HDZ-a, mislim da je tu riječ o zastupanju politike posve drugih interesnih skupina, odnosno krugova koji su konzervativniji i od samog HDZ-a. Riječ je, nakraju, o samovolji tehničkog ministra Šustara.
Šustar je već proglašen najgorim ministrom obrazovanja u povijesti?
S tom se konstatacijom nije teško složiti, jer u šest mjeseci nije napravio ništa. Onih nekoliko poteza koje je povukao odreda su bili loši, što je i stav široke javnosti. Valja nam se samo prisjetiti problema oko isplate stipendija studentima koji su morali dizati šator ispred zgrade Ministarstva da bi se izborili za svoja prava i pitanja znanstvenih centara izvrsnosti, čiji su voditelji podigli kaznenu prijavu protiv njegova pomoćnika Kreše Zadre kako bi se mogli realizirati projekti koje su međunarodni znanstvenici već odobrili i recenzirali. Tu je i pitanje izmjena Zakona o sportu, koji ministar ne želi provoditi.
Intervju u cijelosti možete pročitati na portalu Novosti.