Sporazum o suradnji na provedbi pilot-projekta “Osijek to GOO”, koji su s Gradom Osijekom sredinom srpnja potpisale četiri organizacije civilnog društva – Dokkica, Breza, Nansen Dijalog Centar i osječki Volonterski centar, posljednji je dokaz kako će građanski odgoj u nadolazećoj školskoj godini uistinu zaživjeti u osječkim osnovnim školama. Iako taj program u mnogim hrvatskim školama postoji još od 2014. kao međupredmetni sadržaj, za njegov službeni dolazak u Osijek najzaslužnije su upravo spomenute udruge, koje se od prošle godine sustavno zauzimaju za njegovu implementaciju unutar formalnog sustava obrazovanja.
– Nakon Grada Rijeke, koji je prije dvije godine prvi uveo GOO kao izvannastavnu aktivnost, što su popratile i Istarska županija te gradovi Ogulin, Sisak i Opatija, napokon je i Osijek kao prvi veliki grad u kontinentalnoj Hrvatskoj preuzeo taj model. To su potaknule ankete koje su upozorile kako mladi u RH nemaju povjerenja u sustav i institucije te da ne razumiju političke procese oko njih, pa će ovo biti poput nekog cjeloživotnog učenja, svojevrsne pripreme za život – objašnjava Mirna Šmit, jedna od organizatorica projekta “Osijek to GOO” u ime udruge Dokkica, navodeći kako je u njihovoj posljednjoj anketi sudjelovalo 17 osječkih osnovnih škola, od kojih je 11 pokazalo interes za provođenjem Građanskog odgoja, dok ga OŠ Višnjevac već samostalno provodi kao izborni predmet.
Iako će Grad Rijeka osječkim osnovnim školama besplatno ustupiti udžbenik “Učenik građanin”, zasigurno su znatno potrebnije smjernice za provedbu GOO-a, kao i konkretan kurikulum za rad s ciljanom skupinom, odnosno učenicima 5. i 6. razreda. Upravo stoga 19 nastavnika iz deset osječkih osnovnih škola od svibnja sudjeluje u radionicama, kojih će do početka provedbe GOO-a biti sedam, a obuhvatit će sve dimenzije života u demokratskom društvu.
Među znatiželjnim nastavnicima, koje su ravnatelji osnovnih škola odabrali prema interesu i motiviranosti, pronašle su se i Morena Lalić iz OŠ “Tin Ujević”, kao i Zorica Jukić iz OŠ “August Šenoa”.
– Dosadašnje radionice odlično su organizirane jer način učenja nije samo teorijski nego dobivamo i praktični uvid glumeći učenike, ujedno isprobavajući razne metode podučavanja GOO-a. Svaki modul donosi zanimljivog predavača, a i sama je atmosfera na radionicama ugodna jer su svi iznimno zainteresirani i povezani od prvog dana, pa vjerujem da ćemo i nakon ovog projekta nastaviti surađivati – ističe Morena Lalić, profesorica engleskog jezika i povijesti, koja je poput mnogih nastavnika s radionica i razrednica u OŠ “Tin Ujević”, pa puno lakše zna doprijeti do učenika. Lalić izražava zadovoljstvo što radionice potiču osobniji pristup učenicima jer smatra da bez razgovora, pružanja konkretnih alata za učenje i poticanja na kritičko razmišljanje, nastavnike lako mogu zamijeniti roboti i kompjutori.
– Radionice su kvalitetne i za osobnu nadogradnju jer i mi nastavnici ovako učimo nove stvari, pa čak i ako ne budemo provodili GOO kao izvannastavnu aktivnost, moći ćemo ga, na opću korist, primijeniti u nastavi ili na satu razredne zajednice – govori Zorica Jukić, profesorica hrvatskog jezika, naglašavajući kako će interes i roditelja i učenika ponajviše ovisiti o prezentaciji pojedinih škola, koje sudionicima moraju objasniti da se ovim programom ne uvodi ništa novo, nego se mlade u formativnim godinama uči biti aktivnim građanima u demokratskom društvu s globalnim razmišljanjem.
Naposljetku, treba istaknuti kako će pet osječkih škola nakon završetka edukacija biti odabrano za provedbu pilot-projekta, a birat će ih četiri spomenute udruge u suradnji s Gradom Osijekom, prema kriterijima motiviranosti nastavnika i kapacitetima same škole. Potom roditelji sami izabiru hoće li njihovo dijete sudjelovati u toj izvannastavnoj aktivnosti koja se neće ocjenjivati, a trajat će 35 sati unutar jedne školske godine – po jedan sat tjedno, počevši od listopada.
Marko Mandić, Glas Slavonije
Nastavak radionica bit će u kolovozu
Četvrtim modulom, pod nazivom “Volontiranje i aktivni angažman u zajednici”, završen je prvi dio radionica za nastavnike, a krajem kolovoza očekuje se provedba završna tri modula – “Medijska pismenost” pod vodstvom udruge Dokkica, “Održivi razvoj zajednice i globalno obrazovanje” kroz suradnju udruge Breza i Zelenih Osijek te “Financijska pismenost i filantropija” pod vodstvom Zaklade Slagalica. Do sada su četiri modula edukacije vodili raznovrsni stručnjaci, poput onih iz Centra za mirovne studije, Dijalog centra, GONG-a, Volonterskog centra Osijek, kao i s Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku i Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu. Istaknimo, planirano je s pomoću sedam modula obuhvatiti šest važnih dimenzija: ljudsko-pravnu, političku, kulturološku, gospodarsku, ekološku i društvenu.