Aktualno, Hrvatska

Radionica: Glazbena forenzika na djelu – Stanko Juzbašić

U  četvrtak 29. kolovoza u osnovnoj školi Dr. Ivan Merz u Zagrebu od 10 do 12 h održat će se glazbena radionica koju organiziraju Stanko Juzbašić i Bacači sjenki.

Više o tome:
Što: Radionica upoznaje polaznike s relevantnim pojmovima, praksama, idejama i tehnikama programiranja zvuka u kazalištu.
Tko: Stanko Juzbašić – skladatelj i intermedijalni umjetnik
Za koga: za znalce i za one koje zanima glazbena informatika u interakciji s tonskom tehnikom i zvukom u kazalištu. Svrha radionice je pokazati kako glazbenoinformatičke tehnike i znanja uklopiti u širi umjetnički kontekst.
Kada: 29 .08.2024. u 10 h (trajanje radionice je 90 minuta s kratkom pauzom od 10 min)
Gdje: osnovna škola Dr. Ivan Merz

Radionica je dio projekta “Glazbalo uma” platforme PRIZVUK i ostvaruje se uz podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske
Provedba i partnerstvo projektu: Bacači sjenki
RADIONICA JE BESPLATNA I OSIGURAN JE PRISTUP OSOBAMA S POTEŠKOĆAMA U KRETANJU.

Bacači sjenki pozivaju Sve koje zanima glazbena informatika u kazalištu i izvedbenim umjetnostima, profesionalno i laički, da se prijave na ovu uvodnu radionicu. Prijava: OVDJE.

Granica gdje zvuk i glazba prestaju biti sebi svrha i postaju dio šireg umjetničkog konteksta je fluidna i kreativna.
Razumijevanju tog konteksta i kretanju u njemu posvećena je ova radionica. Danas je stvaralački rad u područjima glazbe i zvuka bez specifičnog poznavanja računala i programiranja teško zamisliv:

Izvedbena umjetnost: Glazba i zvuk mogu igrati ključnu ulogu u prenošenju umjetničke poruke. Mogu postaviti ugođaj, istaknuti određene radnje ili čak poslužiti kao osnovni element/okvir izvedbe. Ovdje granica između glazbe kao razonode, glazbe kao umjetničkog sredstva i glazbe kao umjetničkog cilja doista postaje fluidna.

Zvukovna umjetnost: Umjetnička vrsta gdje je zvuk primarno stvaralačko sredstvo i manifestacija. Često se prepleće s konceptualnom umjetnošću, izvedbenom i instalacijskom umjetnošću. Zvukovna umjetnost može izazvati percepciju prostora, vremena i okoline kod slušatelja, čineći zvuk nosivim dijelom umjetničkog iskustva i poruke, a ne pozadinskim elementom.

Interdisciplinarna umjetnost: Glazba i zvuk često se spajaju s drugim umjetničkim disciplinama kao što su vizualne umjetnosti, kazalište, ples i film. Ovdje zvuk i glazba nisu samo za slušni užitak već doprinose većem narativnom ili tematskom izrazu. U filmu npr., zvučni zapis pojačava emocionalni utjecaj vizualnih scena, stvarajući kohezivno iskustvo, daje akcente bitnim dramaturško važnim momentima i radnjama, stvara imagirani zvučni svijet.

Na razumijevanju ovih područja temelji se ova radionica, koncipirana kroz analizu zadatka oblikovanja zvuka za proslavljenu i nagrađivanu izvedbenu predstavu Bacača sjenki “Odmor od povijesti” koja je 2008. – 2014. igrala na brojnim domaćim (npr: PUF – Pula, Perforacije – Zagreb) i međunarodnim festivalima (npr: Boršnikovo srečanje – Maribor; Bitef- Beograd; Desire – Subotica; Inerferences – Cluj/RO; Akcent – Prag; MESS – Sarajevo).
Radionica polazi od površine, raspličući početnu terminsku zbrku oko poimanja djela, poput “zvuk/ton”, “oblikovanje/dizajn” i ponire u svijet stvarnih kreativnih izazova i odabira, naravno, uz primjenu nekih prokušanih glazbenoinformatičkih tehnika i vještina.

Izvor: Unsplash/ cdd20

Stanko Juzbašić – voditelj radionice
Po završenom studiju elektrotehnike i portugalskog jezika i književnosti diplomira na Sveučilištu u Zagrebu 1983. Kao stipendist Fulbrightove zaklade izučava algoritamsku kompoziciju na Columbia University Department of Music u New Yorku 1996.–97. Kao samostalni umjetnik skladao je za više od 80 scenskih, koncertnih i muzejsko galerijskih uprizorenja/izvedbi/postava u priznatim prostorima Hrvatske i Europe. Napisao je više programa slobodnog glazbeno edukacijskog softvera, u uporabi na nekoliko sveučilišta u SAD. Surađuje na projektima očuvanja hrvatske glazbene baštine 20. stoljeća. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. S Bacačima sjenki ostvario je više od 100 suradnji i suautorstava u preko 20 zemalja svijeta.

Nagrade (izbor):

  • Marulićeva nagrada za najbolju originalnu scensku glazbu, “Krijesnice” Tene Štivičić (red. Janus Kica, ZKM, 2008.);
  • Nagrada Veljko Maričić za glazbu predstave “Kraljevo”Miroslava Krleže (red. Vito Taufer, HNK IP Zajc Rijeka, 2000.);
  • Nagrada hrvatskog glumišta za najbolju predstavu u kategoriji opere, baleta i mjuzikla, baletu “Ne hodi po travi… Padaju anđeli” Faviera i Juzbašića (HNK Zagreb,1998.);
  • Nagrada rektora Sveučilišta u Zagrebu (1982.).

Izbor nagrada s Bacačima sjenki:

  • Specijalna nagrada međunarodnog festivala BITEF u Beogradu za predstave “Ex-pozicija” (2007.) i “Odmor od povijesti” (2009.)
  • Glavne nagrade međunarodnog festivala PUF u Puli za predstave “Ex-pozicija (2008.) i “Odmor od povijesti” (2010.)
  • Glavna nagrada međunarodnog žirija kritike ‘Zmaj” dnevnog lista Avaz na međunarodnom festivalu MESS u Sarajevu za kazališnu trilogiju “Proces grad” (“Odmor od povijesti”, “Ex-pozicija”, “Process in progress”), 2008. godine.

Izbor važnijih glazbenih radova:

  • “Vitić pleše” – glazba dugometražnog dokumentarnog filma, s Bacačima sjenki 2023;
  • “Muzej Vučedolske kulture” – zvukolik i instalacija, Vukovar 2015;
  • “Zvučna gesta — radiofonijska suita za pripovjedača, plesačicu i komorni ansambl”, u suautorstvu s Tomislavom Babićem, Anom Horvat i Mirom Kadoićem, prema tekstu A.G. Matoša, s HDS 2014.;
  • “Bartleby, der Schreiber” — koncertni recital za pripovjedača i komorni ansambl. Tekst: Karl Markovics, prema Hermanu Melvilleu, Musikverein Beč 2009.;
  • “Krijesnice”, glazba uprizorenja dramskog djela Tene Štivičić, ZKM 2007.;
  • “Simbol boga i kralja”, elektronička glazbena instalacija muzejskog postava, 2006.;
  • “Trg heroja”, klavirski kvartet, 2004.;
  • “Liliom”, glazba scenskog uprizorenja Legende iz predgrađa F. Molnara, za gudače, Theater in der Josefstadt Beč 2002.;
  • “Uomo e gentiluomo” glazba scenskog uprizorenja drame Eduarda de Filippa, Basel, 1999.
  • “Ne hodi po travi… …Padaju anđeli”, balet, HNK ZG, 1998.;
  • “Artifacts”, skladba za računalo, 1997.;
  • “Psiha”, glazba opere — libreto Emil Filipčič, prema predlošku Molièrea i Lullyja, SMG, Ljubljana, 1994.;
  • “Kraljevo”, glazba dramske legende — prema M. Krleži, HNK RI 1991. i GDKG 2024.
  • “Bosa nova”, glazba za predstavu, Teatar Očiglednih Pojava & SKUC, Zagreb, 1991.
  • “Odisej i sin”, glazba scenskog uprizorenja istoimene drame Vene Taufera, ZKM, Zagreb, 1989.
  • “Bijeli šum, kao da”, su-autorstvo predstave i glazbe scenskog uprizorenja drame Heinera Mullera “Hamlet stroj”, Teatar Očiglednih Pojava & OKC-ZKM, 1988. & MBZ, Zagreb, 1989.
  • “Katedrala”, zvukolik i interaktivna glazbena skladba, suautorstvo projekta s Borisom Bakalom, Darkom Fritzom, Ivanom Marušićem Klifom te Goranom Premecom, Galerija Proširenih medija/Radio 101, Zagreb, 1988.

Izvor: e-bilten udruge Bacači sjenki