Nužno je poboljšati pravni okvir ostvarivanja povlastica osoba s invaliditetom u unutarnjem putničkom prometu te ga prilagoditi u međuvremenu promijenjenim prilikama i okolnostima nastalim tijekom proteklih 19 godina, navodi Anka, Slošnjak, pravobraniteljica za osobe s invaliditetom.
Vezano uz priopćenje za medije koje je objavilo 30 udruga osoba s invaliditetom pod naslovom: ‘Izigrani smo, pripremamo tužbu zbog nepristupačnih trajekata. Želimo se trajektima voziti kao ljudi, a ne kao krumpiri!’, pravobraniteljica za osobe s invaliditetom Anka Slonjšak daje podršku udrugama. Priopćenje i preporuku objavljenu na mrežnoj stranici Ureda pravobraniteljice, prenosimo u cijelosti:
– U 2018. godini pozdravili smo prihvaćanje preporuka pravobraniteljice za osobe s invaliditetom i udruga osoba s invaliditetom što je nadležno Ministarstvo prepoznalo kao potrebu da se pomorski prijevoz učini dostupnijim osobama s najtežim invaliditetom kojima osobni automobil služi kao nužno pomagalo, posebice iz razloga što javni prijevoz na otocima u RH nije pristupačan osobama s invaliditetom, a niti su pristupačni trajekti. Slijedom dostavljenih podataka brodovi Jadrolinijine flote kao najvećeg linijskog pomorskog prijevoznika u RH, koji svake godine preveze više od 85 posto svih putnika i vozila u pomorskom prometu, i dalje većinom nemaju mogućnost ukrcaja putnika s odgovarajućim pomagalima (primjerice eskalatorima i/ili dizalima), odnosno nemaju pristup za osobe ograničene u kretanju i nemaju posebne sanitarne prostore. Iako je u očitovanjima za 2017. i 2018. godinu napomenuto kako će novi brodovi biti pristupačni osobama s invaliditetom i osobama smanjene pokretljivosti (‘s prilagođenim ulazom/izlazom’), vidljivo je da je došlo do minimalnih pomaka u uključivanju u promet i nabavci novih brodova, a niti jedan od brodova koji su od prije u prometu nije dodatno učinjen pristupačnijim.
Ponavljamo kako unatoč iskazanoj spremnosti za nošenje i prenošenje odraslih osoba koje se kreću u invalidskim kolicima od strane posade, to nije i ne može se smatrati niti razumnom prilagodbom niti rješenjem kojim se pristupačnost osigurava na dostojanstven način, a može potencijalno u slučaju padova dovesti do ozljeđivanja i putnika i članova posade.
Slijedom toga vrlo često je slučaj da je osobni automobil osobama s invaliditetom neophodan za njihovo nesmetano kretanje i uopće dostupnost korištenja usluga pomorskog prijevoza – stoji u priopćenju.
Mišljenje pravobraniteljice i preporuke su sljedeće:
-Slijedom namjera nadležnog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture iskazanih u 2018. godini, preporučujemo da se zakonski, sustavno i za dugoročno razmotri i uredi način osiguravanja prava na oslobađanje plaćanja karte za osobni automobil koji osobe s najtežim tjelesnim oštećenjima imaju u svom vlasništvu (samih osoba s invaliditetom, roditelja djece s teškoćama u razvoju, zakonskog skrbnika ili zakonskog zastupnika osobe s invaliditetom, kao i vozila tih osoba kao korisnika leasinga), odnosno oslobođenje od plaćanja cijene prijevoza vozila osoba kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 80 posto ili više postotaka, HRVI-a sa 100% tjelesnog oštećenja te osoba kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 posto, kao što je to privremeno učinjeno odlukom Upravnog vijeća Agencije za obalni linijski pomorski promet u razdoblju od 10. listopada do 31. prosinca 2018. godine. Nadalje, polazeći od pretpostavke kako je cijena karte za prijevoz osobnog automobila u prosjeku pet puta veća od cijene prijevozne karte samo za osobu, okvirni podatci ukazuju da bi se sadašnji iznos izdvojen za subvencioniranje ove povlastice udvostručio. Takve prijedloge pravobraniteljica za osobe s invaliditetom iznosi od 2012. godine, a konkretno je u nekoliko navrata o tome obavještavala Ministarstvo financija od kojega nikada nije zaprimljeno očitovanje s mišljenjem o iznesenim prijedlozima i danim preporukama. Slijedom navedenog pravobraniteljica za osobe s invaliditetom ponovno preporučuje aktualizirati razmatranje ove teme.
Preporuke: S obzirom na to da se Zakon o povlasticama u unutarnjem putničkom prometu od svog donošenja i stupanja na snagu 2000. godine mijenjao u 2019. godini, nisu prihvaćeni prijedlozi pravobraniteljice za usklađivanjem Zakona te smo mišljenja i ponavljamo preporuku kako je nužno poboljšati pravni okvir ostvarivanja povlastica osoba s invaliditetom u unutarnjem putničkom prometu te ga prilagoditi u međuvremenu promijenjenim prilikama i okolnostima nastalim tijekom proteklih 19 godina. Konkretno, smatramo kako postoji potreba za promjenom navedenog Zakona, a ujedno i provedbenog Pravilnika o postupku za ostvarivanje prava na korištenje povlastica u unutarnjem putničkom prometu (Narodne novine, br. 14/01) koji iz njega proizlazi, kako bi se za stalno uvelo i reguliralo pravo na oslobođenje od plaćanja prijevoza osobnog automobila za one osobe s invaliditetom kojima osobni automobil služi kao pomagalo i jedino sredstvo mobilnosti, pri čemu treba imati u vidu i roditelje djece s teškoćama u razvoju, zakonske skrbnike ili zakonske zastupnike osobe s invaliditetom, kao i vozila tih osoba kao korisnika leasinga. To je jedna od tema koju ponavljamo u svojim izvješćima od Izvješća o radu 2012. godine, a koja je opširno obrazložena u Izvješću o radu za 2015. godinu i na kojoj smo radili i u 2018. i 2019. godini. Zbog toga predmetnu preporuku upućujemo nadležnim državnim tijelima – Ministarstvu financija i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture – zaključeno je u priopćenju pravobraniteljice Slonjšak. (In portal)