U povodu druge godišnjice velikog potresa koji je pogodio Zagreb, Zagrebačku i Krapinsko-zagorsku županiju, učenici petih razreda Osnovne škole Petra Preradovića na zagrebačkoj Volovčici s velikim su zanimanjem sudjelovali u radionici o građi Zemlje, nastanku i jačini potresa te njegovim posljedicama.
Radionice su održale znanstvenice s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koje kao STEM ambasadorice djeci žele pojasniti znanstvene pojmove vezane uz njihovu svakodnevicu, te ih podučiti nečemu novome iz STEM područja.
„Zanimljivim pokusima željele smo nadograditi ono što su učenici o Zemlji i potresima naučili na satu geografije. Dočarale smo im magnitudu potresa te kako mala razlika u magnitudi može značiti veliku razliku u oslobođenoj energiji. Pokusima smo im pojasnile i kako potresi utječu na ponašanje zgrada te što je najbolje napraviti kako bi šteta od potresa bila što manja“, kazala je dr. sc. Marija Mustać, seizmologinja s Geofizičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Pokus sa zavojnicom djeci je pomogao da shvate primarne i sekundarne valove potresa, špagete su dočaravale jačinu potresa, a znanstvenice su objasnile i kako se zgrade različitih visina ponašaju u slučaju potresa.
„Kvizom smo provjerile znanje školaraca o starosti Zemlje, njezinoj građi, tektonici ploča i postanku potresa. Upoznajući ih s nekim novim činjenicama vezanima uz potrese podsjetile smo ih kako se trebaju ponašati za vrijeme i nakon potresa“, rekla je doc. dr. sc. Karmen Fio Firi, geologinja s Geološkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
U školi u kojoj su održane radionice, redovito se rade vježbe evakuacije, pa učenici već dobro znaju što u izvanrednim situacijama trebaju činiti. Petaši su izrazili nadu da naučeno neće trebati i primijeniti uslijed podrhtavanja tla. Nove će ih pak radionice veseliti.
„Radionice vješto spajaju sve tri važne spoznajne komponente: kognitivnu, afektivnu i stvaralačku tj. praktičnu te je stoga jako bitan ovaj način pouke u školama. Kroz radionički oblik nastave učenici su u interakciji s predavačem, materijom koju obrađuju i jedni s drugima. Na su taj način i sukreatori nastave“, istaknuo je Denis Žvorc, ravnatelj Osnovne škole Petra Preradovića.
Znanstvenice koje su osmislile i vodile radionice, uključene su u projekt „Razvoj mreže STEM ambasadora“ koji udruga Bioteka provodi s Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom u Zagrebu te udrugama DOOR, FabLabhr.NET i Astronomskim društvom Višnjan.
„Razvoj mreže STEM ambasadora“ projekt je jačanja kapaciteta, znanja i vještina te međusektorske suradnje organizacija civilnog društva i obrazovnih institucija za provedbu programa popularizacije STEM-a u Hrvatskoj.
Projekt ukupne vrijednosti 2.829.663,79 kn sufinancirala je s 2.405.214,22 kn Europska unija iz Europskog socijalnog fonda, što čini 85 % ukupne vrijednosti projekta, a 15 % ukupne vrijednosti (424.449,57 kn) sufinancirano je iz Državnog proračuna.