Umjesto da se igraju lego kockicama, deseci predškolske djece u Švicarskoj odmalena se uče demokraciji. “Građanski projekt” zamisao je triju privatnih predškolskih ustanova u Lausanni kojom dječicu žele pripremiti za sudjelovanje u glasovitoj švicarskoj izravnoj demokraciji i referendumima o širokom nizu pitanja svakih nekoliko mjeseci.
“Ideja je da djeca uče o demokraciji”, rekao je Olivier Delamadeleine, čelnik skupine Educalis koja upravlja predškolskim ustanovama. “Mislimo da je važno naučiti prave reflekse od rane dobi”, dodao je.
Educalisov projekt nije prvi takve vrste u Švicarskoj, ali se ističe po ‘mladosti’ njegovih sudionika.
Jednom tjedno tridesetak četverogodišnjaka iz triju predškola odlaze u svoje “selo” u šumskom predjelu predgrađa Lausanne. Neka djeca igraju uloge poput načelnika sela, policajca ili medicinske sestre.
“Oni to shvaćaju vrlo ozbiljno”, kaže Demadeleine i pokazuje na jednu ‘medicinarku’ koja je pojurila u pomoć uplakanom dječaku koji je licem pao u snijeg.
Javno ili tajno
Dani rezervirani za boravak na selu provode se ondje bez obzira na vrijeme. Odjeveni u živopisne kombinezone za snijeg, čekaju veliki dan – referendum.
Eve L’Eplattenier, jedna od odgajateljica, stoji iza stola s biračkim kutijama i pokazuje na bijelu seosku zastavu ukrašenu velikim slovom E, koja leprša na vjetru iza nje.
“To je naša nova zastava”, kaže, djeca su je glasanjem izabrala u studenome od dvije ponuđene opcije.
Kao i tada, i ovaj put su mališani poštom dobili omotnicu s glasačkim materijalom kakav dobivaju i odrasli prije svakog referenduma. Ovaj put ih se pitalo kako žele nastaviti s budućim izjašnjavanjima, tajnim glasanjem ili dizanjem ruku.
Djeca su listić ispunila kod kuće i stavila ga u omotnicu, a selu ga uz nadzor dviju djevojčica, ‘seoskih načelnica’, ubacuju u biračku kutiju.
Sljedeći referendum – spavanac, da ili ne?
Nakon toga petero djece, ‘biračka komisija’, uz troje odraslih odlaze u malo sklonište koje im inače služi za objedovanje, a sada glumi ured za prebrojavanje glasova.
L’Eplattenier im objašnjava kako otvoriti svaku omotnicu i složiti glasove na dva kupa. Potom ih pažljivo izbroje: 19 glasova za dizanje ruku, a 17 za nastavak tajnog glasanja.
“Dizanje ruku je pobijedilo”, objavila je djevojčica Layla ostalima.
Dio djece izgledao je razočarano što njihova opcija nije pobijedila, ali L’Eplattenier objašnjava da je pomoć da prebrode frustraciju dio vježbe.
Sljedeći referendum bit će za nekoliko mjeseci i bit će vrlo važan. Djecu će se pitati o popodnevnom spavanju, koliko će trajati i mora li biti obavezno.
Ideja je, kažu začetnici projekta, da djeca vide kako glasanje utječe na njihov svakodnevni život i kako mogu postati faktor u njemu. (Hina)