Alessandro Penso, dobitnik nagrade World Press Photo, od samog je početka izbjegličke krize fotografirao dramatične sudbine i prizore imigranata koji na granicama čekaju da ih Europa prihvati.
“Promatrajući različite aspekte prihvaćanja na europskim graničnim zemljama kroz oči očajnika koji su primorani na ta putovanja, ovo djelo pokušava rasvijetliti situaciju s kojom se suočavaju izbjeglice, tražitelji azila i migranti kad stignu u Europu u potrazi za boljim životom”, ustvrdio je Penso u najavi svoje izložbe.
Društveno angažirani fotograf svojim radom ujedno upozorava na promjene i protuslovlja europskog pristupa imigraciji i prihvaćanju na ulazima u EU, pogotovo u graničnim zemljama Grčke, Bugarske, Makedonije, Srbije i Hrvatske između 2009. i 2015. godine.
“Granične zemlje Europe su se praktički pretvorile u tampon zone gdje tisuće ljudi u očaju ulazi u drugu razinu neizvjesnosti dok čekaju rješenje svojih zahtjeva za azil, na milost političkih položaja vlada koje tumače propise kako im odgovara i mogu svakog trenutka promijeniti svoj pristup. Stoga mnogo izbjeglica, tražitelja azila i migranata očajnički pokušava stići do drugih europskih zemalja u nadi da će ih prihvatiti s većom dobrodošlicom i gdje će naći bolju budućnost”, napomenuo je.
Podsjeća kako je 2015. broj izbjeglica, tražitelja azila i dislociranih ljudi diljem svijeta narastao do najviših razina od Drugog svjetskog rata. Prema UNHCR-u, više od milijun ljudi je stiglo u Europu preko mora, a Grčka je postala otvoreni koridor za ‘balkansku rutu’, nakon čega je i Hrvatska postala dio alternativnog prolaska.
Tragediji izbjeglica Penso daje osoban pristup
“Penso koji temu izbjeglica svojim fotografskim okom prati od samog početka kroz cijelu ‘balkansku rutu’, daje toj tragediji stvarnosti osoban pristup i ostavlja nas svojom fotografijom ogoljene i zabrinute”, ocijenila je Nataša Popović, direktorica Festivala tolerancije – JFF Zagreb.
Po njezinim riječima, priča svakog pojedinca koji traži svoje mjesto sreće i mogućnost za humanim životom i egzistiranjem ne smije se gledati kroz brojke, a svaka od više od milijun osoba nosi svoju osobnost i svoj život.
“Na fotografijama migranata i izbjeglica, djece, žena, mladića i staraca, Alessandro bilježi trenutak i daje im prostor pokazujući ih u njihovoj vlastitoj stvarnosti, prenoseći mirne, nježne trenutke tišine i samoće, koji nam nude dublju razinu razumijevanja kao promatrača. Ono što je najvažnije, kroz Pensov rad treba razumjeti, ne samo vidjeti, već osjetiti tu istinsku bol, strah i borbu tih ljudi”, istaknula je.
Popović smatra kako, iako živimo u tehnološki naprednom 21. stoljeću, primjeri strahota pojedinca koji su zabilježeni na njegovim fotografijama podsjećaju nas da je pred svima nama još dalek put prema jednom inkluzivnom i doista tolerantnom društvu, u svakom smislu te riječi.
Izložba, koja će u Laubi biti otvorena do kraja festivala, 15. travnja, ostvarena je u suradnji s Talijanskim institutom u Zagrebu,
Maria Sica, ravnateljica tog instituta opisala je izložbu “From Afar” kao “plod pažljivog i izravnog promatranja društvene problematike koja se tiče svih nas, a to je migracija, putovanje žena i muškaraca prema budućnosti, koje se već neko vrijeme događa i na prostoru Balkana”.
“Taj egzodus naroda često je dočekan s neprijateljstvom, ksenofobijom i ljutnjom. Milijuni priča nailaze na tišinu, na predrasude, na poteškoće u suočavanju s fenomenom koji je poprimio nezaustavljive razmjere”, ustvrdila je.
Fotograf u misiji protiv dehumanizacije i stereotipiziranja migranata
Alessandro Penso studirao je kliničku psihologiju na rimskom Sveučilištu La Sapienza, a 2007. je dobio stipendiju za studij fotonovinarstva na Scuola Romana di Fotografia.
Svoj je rad posvetio društvenim pitanjima, posljednjih nekoliko godina najviše problemom imigracije na Mediteranu radeći fotoreportaže o prihvatilištima i sa željom da podigne svijest o situaciji nepravde na europskim marginama.
Nakon što je 2012. svjedočio napadu na skupinu migranata u Grčkoj, još je više bio motiviran da podigne svijest o ksenofobiji i nada se da će njegov rad pomoći i u borbi protiv dehumanizacije i stereotipiziranja migranata, do kojih može doći u javnim diskusijama, katkad i za političku dobit.
Fotografije tog nagrađivanog autora objavljivani su u nizu publikacija, od Sterna, Guardiana i New York Timesa do Businessweeka, Timea, International Herald Tribunea.
Ulaz na izložbu je slobodan, a na otvorenju će se s njime održati razgovor.
Uz izložbu okrugli stol o izbjegličkoj krizi
Na izložbu se 7. travnja nadovezuje okrugli stol “Izazovi Europe”, s ciljem da potakne na promišljanje o jednoj od najvećih kriza novije povijesti s kojima se suočavaju europske zemlje.
U Europskoj uniji još nije pronađen uvjerljiv zajednički odgovor na izazove koji su postavljeni dolaskom stotina tisuća izbjeglica, a pojam “izbjeglička kriza” je među glavnim temama u javnoj raspravi, kao posljedica nezapamćenog broja izbjeglica i migranata koji preko Sredozemnog mora ili preko jugoistočne Europe, traže azil u Europskoj uniji, napominje se u najavi.
Pristupajući problematici izbjegličke krize, stoga će se i na okruglom stolu raspravljati o graničnim politikama i kontrolama unutar schengenskog prostora, (ne)prihvaćanju kvote izbjeglica diljem Europe, problematici papirologije i dokumenata izbjeglica, integraciji migranata i izbjeglica u europskim društvima, te raslojavanju između članica EU, koje dovodi u pitanje solidarnosti unutar Unije.
U raspravi bi trebali sudjelovati Giuseppe di Caro, predstavnik UNHCR-a u Republici Hrvatskoj, Thomas E. Schultze, veleposlanik Savezne Republike Njemačke u Republici Hrvatskoj, Branko Baričević, voditelj Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj, predstavnik “Liječnika bez granica” i Alessandro Penso.
Uz predstavnike europskih institucija, te uz sudjelovanje studenata i javnosti, tema će se analizirati iz različitih perspektiva kako bi se došlo do cjelovitijeg razumijevanja njezinih uzroka i posljedica, te zajednički promišljalo o budućnosti Europe.
Izvor: HINA