Prvi od 120 dokumentaraca, koliko ih je uvršteno na ovogodišnji ZagrebDox, prikazuju se od podneva u kinu Kaptol Boutique Cinema, na 27 projekcija različitih programa.
Međunarodna konkurencija u prvom danu festivala prikazuje devet filmova, među kojima i animirani film “Život kao crtić” Rogera Rossa Williamsa, priču o autističnom dječaku koji se izražava kroz naučene replike i situacije iz omiljenih animiranih filmova.
Film donosi životnu priču Owena Suskinda koji je s tri godine odjednom prestao govoriti, a dijagnoza je bila – autizam.
Dječakov se otac Ron Suskind, dobitnik Pulitzerove nagrade za novinarstvo, nije želio prihvatiti da više nikada neće komunicirati sa sinom, pa je, primijetivši da mu je sin opčinjen Disneyjevim filmovima, kroz likove iz crtića odlučio s njime uspostaviti kontakt.
Zahvaljujući animiranim likovima dječak se nakon godina tišine ponovno povezao s obitelji, a film ga prati u važnoj godini njegova života, u ranim dvadesetima kada završava koledž i polako se počinje osamostaljivati.
Redatelj filma Roger Ross Williams je, kao prvi Afroamerikanac, osvojio 2010. Oscara za kratkometražni dokumentarni film “Prudenceina glazba”, a i ovaj mu je film bio nominiran za tu nagradu. Riječ je o njegovom drugom dugometražnom dokumentarcu nakon filma “Bog voli Ugandu” (2013).
Među konkurentima za nagrade u večerašnjem programu su i dva filma koji su i dio posebnog programa “Majke i kćeri”, a koji propituju složene odnose između žena dviju generacija u jednoj obitelji – “Tri razgovora o životu” Julije Staniszewske, koja će se nakon projekcije susresti s publikom, te “Ti nemaš pojma koliko te volim” Pawela Lozinskog, koji će u Zagrebu predstaviti u petak, na programu ZagrebDoXXL.
Film Julie Staniszewske, vizualne umjetnice i redateljice, prikazuje odnos bake i majke koje se ne slažu oko pitanja umjetne oplodnje, a dodatnu dimenziju njihovu sukobu daje činjenica kako su u toj obitelji čak dva unuka rođena zahvaljujući toj metodi.
Obje su strane čvrste u svojim uvjerenjima i stavovima koji se protežu i na pitanje vjere, ideologije, ljubavi.
Film “Ti nemaš pojma koliko te volim” Pawela Lozinskog prati majku i kći tijekom psihoterapijskih sesija, na način da je fokus uvijek samo na jednoj od njih. Pred kamerom se razotkrivaju osobne tragedije i godinama slagani slojevi zaštite kojima su se dvije žene pokušavale zaštititi.
Jedan od filmova koji će zatvoriti prvi dan festivala u kasnovečernjem terminu je “Nosi se s tim pitanjem: Frank Zappa” Thorstena Schüttea, najavljen kao “montirana energična oda Zappi” u kojoj se kroz nepoznate arhivske materijale otkriva provokativna dvostruka osobnost tog glazbenog genija – jedna karizmatičnog glazbenika, a druga beskompromisnog borca protiv cenzure.